Дисертація є дослідженням цілісної філософсько-освітньої парадигми мовної картини світу, яка відображає тенденції і пріоритетні шляхи формування цієї картини як репрезентанта світогляду та життєвих цінностей особистості засобами освіти й виховання. У дослідженні вперше визначається мовна картина світу у філософсько-освітньому дискурсі, вивчається взаємодія раціональної та ірраціональної форм пізнання у процесі становлення цієї картини, її роль у формуванні креативної, гуманітарноспрямованої мовної картини світу; аналізується специфіка її утворення
на рівні загального (національна мова), окремого (мова соціальної групи) та одиничного (мовна картина світу особистості). Науковий, фізично-трудовий і морально-етичний компоненти мовної картини характеризуються як засоби
репрезентації концептуальної картини світу, яка осягається молодим поколінням в контексті основних напрямів навчально-виховного процесу – раціонального, фізично-трудового, морально-етичного. У дисертаційній роботі обґрунтовується ефективність суб’єкт-суб’єктної освітньо-виховної парадигми у процесі становлення мовної картини світу; показана своєрідність її утворення як чинника захисту національної ідентичності молодого покоління в умовах глобалізації.
The dissertation is a research of an integral philosophical and educational paradigm of the linguistic picture of the world, which represents tendencies and priority ways of forming of this picture as a representative| of worldview and vital values of a personality by means of education and upbringing. In the research the linguistic picture of the world is defined in a philosophical and educational dimension for the first time, the interaction between rational
and irrational cognition forms in the making of this picture, its role in forming of creative, humanitarianly directed linguistic picture of the world are studied; the specificity of its formation at the level of the general (the national language), particular (the language of a social group) and singular (the linguistic picture of the world of a personality) is analysed. Scientific, physical and labour, moral and ethical components of the linguistic picture are characterized as means of representation of the conceptual picture of the world, which is perceived by a young generation in the context of basic directions of an educational and upbringing process, such as rational, physical and labour, moral and ethical ones. In the
dissertation work the efficiency of subject-subject educational and upbringing paradigm in the making of the linguistic picture of the world is grounded; its formation peculiarity as a factor of the young generation national identity maintenance under the conditions of globalization is illustrated.