Стаття присвячена визначенню ролі й місця неформальної освіти у формуванні правових знань, соціальної та громадянської компетентностей, стимулюванні й розвитку громадянської відповідальності та активності українців, становленні їх ціннісних орієнтирів та демократичних переконань. У ході дослідження доведено, що громадянська освіта відіграє важливу роль у розбудові демократичного суспільства в Україні, і неформальна освіта у цьому контексті має не меншу цінність, ніж формальна. З’ясовано місце громадянської освіти в системі загальної середньої освіти. Акцентовано увагу на роль органів влади та державних інституцій, які мають створювати умови для здобуття знань, у процесі заохочення здобувачів освіти до отримання знань і компетентностей засобами всіх видів освіти: формальної, неформальної та інформальної. Розкрито поняття «неформальної освіти» як гнучкої форми організації освітнього процесу завдяки наповненню його інноваційним змістом та новими педагогічними технологіями. У роботі привернута увага до того, що в країнах ЄС неформальна освіта сприймається роботодавцями на рівні з формальною. Водночас відмічено сплеск неформальної освіти в Україні, її поширення та вплив на різні соціально-вікові та професійні групи українців протягом останніх років, чому посприяли й законодавчі зміни, зокрема закон України «Про освіту дорослих» (2022). Констатовано, що громадянська освіта стоїть окремо серед форм та видів неформальної освіти. У ході проведеного дослідження питання неформальної громадянської освіти та її розвитку в Україні у вітчизняній педагогічній думці, аналізу висвітленої на онлайн-платформах діяльності громадських організацій, які є суб’єктами неформальної громадянської освіти, зроблено висновок, що громадянська освіта – це не тільки досягнення певного рівня знань і компетентностей у цій галузі (як здобувачами освіти, так і громадянами впродовж життя), а й сприяння розвитку у них критичного мислення й медіаграмотності, формування національної самосвідомості, громадянської позиції, активності й відповідальності.
The article is devoted to determining the role and place of non-formal education in the formation of legal knowledge, social and civic competences, stimulation and development of civic responsibility and activity of Ukrainians, formation of their value orientations and democratic beliefs. The research proved that civic education plays an important role in building a democratic society in Ukraine, and informal education in this context has no less value than formal education. The place of civic education in the general secondary education system has been clarified. Attention is focused on the role of authorities and state institutions, which should create conditions for acquiring knowledge, in the process of encouraging education seekers to acquire knowledge and competences by means of all types of education: formal, informal and non-formal. The concept of "informal education" is revealed as a flexible form of organization of the educational process thanks to its filling with innovative content and new pedagogical technologies. The work draws attention to the fact that in EU countries informal education is perceived by employers on an equal footing with formal education. At the same time, the surge of non-formal education in Ukraine, its spread and impact on various social, age and professional groups of Ukrainians in recent years was noted, which was also facilitated by legislative changes, in particular the Law of Ukraine "On Adult Education" (2022). It was established that civic education stands alone among the forms and types of non-formal education. In the course of a study of the issue of informal civic education and its development in Ukraine in the national pedagogical opinion, analysis of the activities of public organizations that are subjects of informal civic education highlighted on online platforms, it was concluded that civic education is not only the achievement of a certain level knowledge and competences in this field (both by education seekers and lifelong citizens), but also by promoting their development of critical thinking and media literacy, formation of national self-awareness, civic position, activity and responsibility.