Мета. Статтю присвячено проблемі використання положень цифрової дидактики й сучасних засобів цифрових технологій для розвитку освітньої самостійності майбутніх бакалаврів сестринської справи й фахівців з фізичної реабілітації. В реаліях XXI століття ключовими ресурсами є актуальна, достовірна інформація. Завдання вищої школи полягає, зокрема, у розвитку здатності студентів самостійно шукати, аналізувати і коректно транскрибувати її. Відбувається зміна і традиційних освітніх завдань у підготовці майбутніх бакалаврів сестринської справи й фахівців з фізичної реабілітації: у цифровому суспільстві завдання запам’ятовування, пошуку та зберігання інформації беруть на себе технічні пристрої, а від студентів все частіше потрібні навички вищого рівня – пов’язані з оцінкою, аналізом, синтезом, створенням нового знання. Мета дослідження полягає у аналізі питання забезпечення освітньої самоорганізованості майбутніх бакалаврів сестринської справи й фахівців з фізичної реабілітації в медичній академії в умовах цифровізації освітнього процесу. Методи дослідження: для досягнення мети статті використовували низку методів наукового пізнання, а саме: аналіз наукової літератури, індукція, дедукція, синтез, узагальнення, порівняння. Результати. Визначено, результатом освітньої самоорганізації є освітня самоорганізованість як елемент навчальної культури. Розвиток освітньої самоорганізації в умовах цифровізації освітнього процесу в медичній академії доцільно здійснювати за допомогою взаємодії майбутніх бакалаврів сестринської справи й фахівців з фізичної реабілітації із цифровим освітнім середовищем, що детермінується усвідомленими процесами цілепокладання, планування, саморегулювання та спрямовується цінностями саморозвитку. Специфіка розвитку освітньої самоорганізації майбутніх бакалаврів сестринської справи й фахівців з фізичної реабілітації в умовах цифровізації освіти полягає у подоланні об’єктивного протиріччя між цільовою орієнтацією освітнього середовища медичної академії на формування дисциплінованості та підпорядкованості та викликами цифрової епохи, що підвищують значення ролі особистості у прийнятті усвідомлених рішень.
Висновки. Умовами розвитку освітньої самоорганізації майбутніх бакалаврів сестринської справи й фахівців з фізичної реабілітації в умовах цифровізації освітнього процесу у медичній академії можуть стати такі фактори: різнорівневість діяльності у цифровому освітньому середовищі під час здійснення самостійної роботи; формування ціннісно-цільової рефлексивної позиції студента через усвідомлення можливостей оптимального задоволення своїх освітніх потреб засобами цифрового освітнього середовища; розвиток суб’єктності майбутніх бакалаврів сестринської справи й фахівців з фізичної реабілітації при виборі та освоєнні засобів цифрової підтримки самоосвітньої діяльності на основі актуалізації узагальнених конструктів самоорганізації; інтеграція орієнтовного, регуляційного та реалізаційного компонентів освітньої самоорганізації здобувачів освіти медичної академії в цифровому освітньому середовищі.
Purpose. The article is devoted to the problem of using the provisions of digital didactics and modern means of digital technologies for the development of educational independence of future nursing bachelors and physical rehabilitation specialists. In the realities of the 21st century, key resources are up-to-date, reliable information. The task of the higher school is, in particular, to develop the ability of students to independently search, analyze and correctly transcribe it. There is a change in the traditional educational tasks in the training of future nursing bachelors and physical rehabilitation specialists: in the dig-ital society, the tasks of memorizing, searching and storing information are taken over by technical devices, and students are increasingly required to have higher-level skills - related to assessment, analysis, synthesis, creation of new knowledge. The purpose of research: analyze the issue of ensuring educational self-organization of future bachelors of nursing and physical rehabilitation specialists in the medical academy in the conditions of digitalization of the educational process. Methods of research: to reach the purpose of the article a number of methods of scientific cognition, namely: scientific literature analysis, induction, deduction, synthesis, generalization, comparison. Results. It was determined that the result of educational self-organization is educational self-organization as an element of educational culture.The development of educational self-organization in the conditions of digitization of the educational process in the medical academy should be carried out with the help of the interaction of future bachelors of nursing and physical rehabilitation specialists with the digital educational environment, which is determined by the conscious processes of goal setting, planning, self-regulation and guided by the values of self-development. The specifics of the development of educational self-organization of future bachelors of nursing and physical rehabilitation specialists in the conditions of digitalization of education consists in overcoming the objective contradiction between the target orientation of the educational environment of the medical academy on the formation of discipline and subordination and the challenges of the digital era, which increase the importance of the role of the individual in making informed decisions.
Conclusions. The conditions for the development of educational self-organization of future bachelors of nursing and physical rehabilitation specialists in the conditions of digitalization of the educational process in the medical academy may become the following factors: unevenness of activities in the digital educational environment during independent work; the formation of a value-targeted reflexive position of the student through awareness of the possibilities of optimal satisfaction of his educational needs by means of the digital educational environment; development of the subjectivity of future nursing bachelors and physical rehabilitation specialists when choosing and mastering means of digital support for self-education based on the actualization of generalized self-organization structures; integration of indicative, regulatory and implementation components of educational self-organization of medical academy students in a digital educational environment.