The article is devoted to the emergence of such a phenomenon as «bullying». The domestic legislative and regulatory acts on countering bullying, which should be taken into account by a specialist in the social sphere in his work, have been analyzed.
Various definitions of the concept of “bullying”, which is considered as aggressive behavior towards an individual or a group, with the aim of humiliation, dominance, physical or psychological self-affirmation, have been studied. The main signs of bullying are defined, namely: economic, physical, verbal, social, cyberbullying and mobbing. Social roles in bullying are highlighted: victim; aggressor, observers, supporters; passive supporters; external observers; probable defenders; victim advocate.
The main causes of bullying include: aggressiveness of students, associated with individual characteristics; problems with family education; desire to attract attention; compensation for failures in education or social life; strategies of behavior in society, promoted by mass media, etc. The presence of bullying among teenagers has a negative impact on personality formation. This form of conflict interaction requires special content and forms of educational work, as well as complex psychological and pedagogical support.
It is emphasized that the prevention of bullying is a complex psychological-pedagogical and social work, in which specialists of the social sphere, class teachers and parents should be actively involved. Timely diagnosis and effectively selected forms and methods of work (conversations, individual and group consultations, psychological and pedagogical trainings, viewing and discussion of feature films, parent meetings, meetings with specialists, school methodical associations, etc.) are important in the prevention of bullying. In the process of research, the method of analyzing psychological and pedagogical sources from the researched problem, methods of comparison and generalization were used.
Стаття присвячена виникненню такого явища як «булінг». Проаналізовано вітчизняні законодавчі та нормативні акти з питань протидії булінгу, які повинен враховувати фахівець соціальної сфери у своїй роботі. Досліджено різні визначення поняття «булінг», що розглядається як агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження, домінування, фізичного чи психологічного самоствердження.
Визначено основні ознаки види булінгу, а саме: економічний, фізичний, словесний, соціальний, кібербулінг та мобінг. Виділено соціальні ролі при булінгу: жертва; агресор, спостерігачі, прибічники; пасивні прибічники; сторонні спостерігачі; вірогідні захисники; захисник жертви. До основних причин виникнення булінгу можна віднести: агресивність учнів, пов’язану з індивідуальними особливостями; проблеми з сімейним вихованням; бажання привернути увагу; компенсація за невдачі в навчанні чи громадському житті; стратегії поведінки в соціумі, пропаговані засобами масової інформації тощо. Наявність буллінга серед підлітків має негативний вплив на формування особистості. Дана форма конфліктної взаємодії вимагає особливого змісту та форм виховної роботи, так і комплексного психолого-педагогічного супроводу. Наголошується, що профілактика булінгу – це комплексна психолого-педагогічна та соціальна робота, до якої активно повинні долучатись фахівці соціальної сфери, класні керівники та батьки. Важливим у профілактиці булінгу є вчасно проведена діагностика та ефективно підібрані форми та методи роботи (бесіди, індивідуальні та групові консультації, психолого-педагогічні тренінги, перегляди та обговорення художніх фільмів, батьківські збори, зустрічі з фахівцями, шкільні методичні об’єднання тощо). У процесі дослідження було використано метод аналізу психолого-педагогічних джерел із досліджуваної проблеми, методи порівняння та узагальнення.