The article proposes a theoretical basis for situated learning or case-study, which is becoming widespread in pedagogy with subsequent practical implementation in the educational process at the present stage of science and society development. It is determined that the use of case study allows the projection of teaching activities with its subsequent reproduction in the student’s activities; algorithmization of the educational process; acquisition of optimal results regardless of the individual characteristics of teachers and students. The article proposes the interpretation of case study as modern pedagogical technology of its participants’ interaction during the analysis and solution of a wide range of situational problems in various fields of knowledge. It is proved that case study develops analytical, communicative and organizational skills of future foreign language teachers. The main characteristics of the case are clarified. The algorithm of case work consisting of five stages is defined. “Bullying” conflict case is developed, aimed at analyzing and discussing the problems of overcoming and preventing bullying as a worldwide problem that can create negative lifelong consequences. It is also tested that the case has a significant impact on students’ professionalization, interest formation and positive motivation. The case conclusion in both the Ukrainian and foreign languages is substantiated, which contributes to the training of communication skills in a foreign language in the field of professional activity, detection of speech independence, practical implementation of communication skills, etc. It is proved that professional problem cases, namely those related to the prevention and overcoming of such negative social and psychological-pedagogical phenomena as bullying, will allow organizing coordinated work of school, teachers and family to create psychological comfort for bullying victims to gain a positive experience of support and trust, as well as significantly reduce the level of aggression and promote the formation of tolerance, empathy in students to implement secondary prevention of bullying.
У статті автором запропоновано теоретичне підґрунтя ситуаційного навчання або кейс-стаді (case-study), що на сучасному етапі розвитку науки та суспільства набуває поширення у педагогіці з подальшою практичною імплементацією в освітній процес. Визначено, що використання ситуаційного навчання уможливлює проєктування викладацької діяльності з подальшим його відтворенням у діяльності студента; алгоритмізацію освітнього процесу; отримання оптимальних результатів незалежно від індивідуальних особливостей викладачів і студентів. У роботі запропоновано тлумачення ситуаційного навчання як сучасної педагогічної технології інтерактивної взаємодії її учасників у процесі аналізу й вирішення широкого спектру ситуаційних проблемних завдань у різних галузях знань. Доведено, що ситуаційне навчання розвиває в майбутніх учителів іноземних мов аналітичні вміння, комунікативні навички, організаційні вміння. З’ясовано основні характеристики кейсу. Визначено алгоритм роботи над кейсом, що складається з п’яти етапів. Розроблено кейс конфлікту стосунків “Bullying”, спрямований на аналіз та обговорення проблем подолання й профілактики булінгу, а також доведено, що кейс має істотний вплив на професіоналізацію, формування інтересу та позитивної мотивації студентів. Обґрунтовано укладання кейсу як українською, так і іноземною мовами, що сприяло тренуванню навичок спілкування іноземною мовою у сфері професійної діяльності, виявленню мовленнєвої самостійності, практичній реалізації комунікативних умінь і навичок тощо. Доведено, що проблемні кейси професійного спрямування, а саме ті, що стосуються попередження та подолання такого негативного соціального й психолого-педагогічного явища, як булінг, дадуть змогу організувати скоординовану роботу школи, педагогів та родини у напрямі створення психологічного комфорту для отримання жертвами булінгу позитивного досвіду підтримки й довіри, а також істотно знизять рівень агресивності та сприятимуть формуванню толерантності, емпатії в учнів задля вторинної профілактики виникнення булінгу.