У статті розглянуто особливості формування психофізичної готовності курсантів до майбутньої професійно- бойової діяльності у польових умовах. Вказано, що психофізична готовність, насамперед, залежить від індивідуальних особливостей кожного студента, оскільки здобувачі освіти мають різні навички, здібності тощо. Окрім цього, на швидкість та ефективність формування готовності до майбутньої професійно-бойової діяльності впливають особистісні мотиви студентів, їхнє бажання вчитися та саморозвиватися. Окреслено основні компоненти боєздатності військовослужбовців, що пов’язані між собою. Жодні окремі компоненти, навіть за умови їхнього максимального розвитку, не можуть компенсувати відсутність інших компонентів. Зазначено, що під час професійно-бойової діяльності всі військовослужбовці переживають бойовий стрес, який суттєво змінює психіку людини і передбачає мобілізацію наявних можливостей організму, тобто імунної, захисної, нервової, психічної систем, задля подолання певної ситуації, що загрожує життю.
Проведено дослідження, у якому взяли участь 80 курсантів 3-го курсу Військового інституту танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Сформовано дві групи: ЕГ та КГ. Курсанти ЕГ займалися за розробленою авторами робочою програмою навчальної дисципліни «Фізичне виховання, спеціальна фізична підготовка», а курсанти КГ – за традиційною.
Визначено рівень психофізичної готовності курсантів за допомогою тестів щодо оцінювання рівня спеціальної фізичної підготовки та методики оцінювання вольових якостей. Виявлено, що проведення занять за авторською програмою у польових умовах є більш ефективним, якщо порівнювати його з традиційною програмою навчання. Доведено, що загальний рівень фізичної підготовки курсантів значно впливає на показники професійно-бойової діяльності військовослужбовців.
The article examines the peculiarities of the formation of psychophysical readiness of cadets for future professional combat activities in field conditions. It is indicated that psychophysical readiness, first of all, depends on the individual characteristics of each student, since those seeking education have different skills, abilities, etc. In addition, the speed and efficiency of formation of readiness for future professional combat activities are influenced by students' personal motives, their desire to learn and self-develop.
The main interrelated components of combat capability of servicemen are outlined. No individual components, even under the conditions of their maximum development, can compensate for the absence of other components. It is noted that during professional combat activities, all servicemen experience combat stress, which significantly changes the human psyche and involves the mobilization of the body's available capabilities, that is, the immune, protective, nervous, and mental systems, in order to overcome a certain life-threatening situation. A study was conducted in which 80 cadets of the 3rd year of the Military Institute of Tank Forces of the National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute” took part. Two groups were formed: EG and KG. EG cadets studied according to the working program of the educational discipline “Physical education, special physical training” developed by the authors, and CG cadets – according to the traditional one.
The level of psychophysical readiness of the cadets was determined using tests to assess the level of special physical training and methods of assessing willpower. It was found that conducting classes according to the author's program in field conditions is more effective, if compared with a traditional training program. It has been proven that the general level of physical training of cadets has a significant effect on the indicators of professional and combat activity of servicemen.