Розглянуто міждисциплінарну інтеграцію як педагогічний засіб формування професійних компетентностей майбутніх учителів музичного мистецтва на основі
взаємопроникнення різних навчальних дисциплін («хорове диригування», «постановка голосу», «хоровий клас», «сольфеджіо», «акторська майстерність» тощо). «Постановка голосу» передбачає знання основ вокальної методики, володіння співацьким голосом,механізмами голосоутворення (співацьке дихання, правильне звукоутворення, дикція, тембр, динаміка, штрихи); мета «сольфеджіо» – розвиток музичного слуху, інтонації і музичної пам’яті, музична уява, мислення, самоконтроль за їх виконанням у хоровому класі; «хоровий клас» – школа хорового співу, де студенти розвивають вокально-хорові навички, співацьке дихання, точність інтонації, вокальний слух, чуття ансамблю, хормейстерські навички, вміння працювати з хоровим твором; «акторська майстерність» навчає студентів створювати сценарії концертів, мистецькі проєкти, засвоїти закони музичної драматургії, оволодіти методами поєднання слова, пластики, музики тощо. Підкреслено значення міждисциплінарної інтеграції для продуктивного виконання вчителями музичного мистецтва творчої роботи в закладах середньої освіти та позашкільних мистецьких закладах.
The article is devoted to the problem of professional training of the future music teacher. It is noted that vocal and choral activity is a priority type of activity in secondary education institutions, which is "genetically" close to Ukrainian musical education. In order to continue the traditions of the national choral art, the task of the music teacher and choir master is defined - work with a choir or vocal ensemble. The range of creative problems of the choir master is substantiated (organization of the creative team, development of vocal and choral skills, work on studying the repertoire, performance skills). The range of
professional competencies of a teacher-choirmaster has been clarified: general pedagogical, conducting, vocal, instrumental, performing, musicological, research. The purpose of the article is determined - to substantiate the effectiveness of the implementation of interdisciplinary integration in the process of professional training of the future music teacher. Interdisciplinary integration is considered as a pedagogical means of forming the professional competences of future music teachers based on the interpenetration of various educational disciplines ("choral conducting", "voice production", "choral class", "solfeggio", "acting skills", etc.).The tasks of the educational disciplines are defined: "voice production" involves knowledge of the basics of vocal technique, mastery of the singing voice, mechanisms of voice production (singing breathing, correct sound production, diction, timbre, dynamics, strokes); the goal of "solfeggio" is the development of musical hearing, intonation and musical memory, musical imagination, thinking, self-control over their performance in the choir class; "choir class" - a school of choral singing,
where students develop vocal and choral skills, correct singing, singing breathing, accuracy of intonation, vocal hearing, sense of the ensemble, choirmaster skills, ability to work with a choral piece; "acting skills" teaches students to create concert scenarios, art projects, learn the laws of musical drama, master the methods of combining words, plastic, music, light, etc. The conclusions emphasize the importance of interdisciplinary integration for the productive performance of creative work by music teachers in secondary education institutions and extracurricular art institutions.