Дисертацію присвячено проблемі впровадження форм інтерактивного навчання математичних дисциплін майбутніх учителів математики. У роботі з’ясовано стан розробки проблеми впровадження інтерактивного навчання в науково-методичній літературі та у практиці навчання математичних дисциплін у педагогічних університетах; розкрито шляхи формування професійної компетентності майбутніх учителів математики у процесі впровадження інтерактивного навчання; визначено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови впровадження інтерактивного навчання математичних дисциплін у педагогічних університетах; розроблено методику практичної реалізації визначених педагогічних умов у системі підготовки майбутніх учителів математики та створено відповідне методичне забезпечення; експериментально перевірено дієвість визначених педагогічних умов та ефективність розробленої методики їх реалізації.
Dissertation is devoted to the problem of interactive forms introduction of teaching mathematical disciplines of future teachers of mathematics. The work analyzes the state of the problem development of interactive teaching introduction in the scientific-methodical literature and in the practice of teaching mathematical disciplines in pedagogical universities; reveals the ways of forming the professional competence of future mathematics teachers in the process of interactive teaching introduction; determines and theoretically substantiates the pedagogical conditions for the introduction of interactive teaching of mathematical disciplines in pedagogical universities; works out the method of practical realization of certain pedagogical conditions in the system of preparation future teachers of mathematics and appropriate methodological support is created; the effectiveness of certain pedagogical conditions and the effectiveness of the developed method of their implementation have been experimentally verified.