У статті на основі вивчення наукової та науково-методичної літератури, педагогічних спостережень і власного досвіду роботи з дітьми-аутистами, здійснено аналіз і узагальнення розладів аутистичного спектру, що проявляються в ранньому дитячому віці та вважаються одним із важких порушень психофізичного розвитку цієї категорії дітей. Зазначено, що пріоритетні напрями корекційно-розвивальної роботи з аутистичними дітьми, які визначено провідними науковцями, базуються на необхідності вирішення завдань розвитку соціальної поведінки, формування емоційних станів, основних фаз соціалізації та адаптації цих дітей, втім не включають корекцію і розвиток їхньої рухової діяльності. Відтак, в статті розкрито взаємозв’язок рухової діяльності аутистичних дітей з іншими видами діяльності – інтелектуальною, мовленнєвою й емоційною. Систематизовано особливості порушень рухової діяльності та поведінки даного контингенту дітей. З’ясовано, що порушення рухового розвитку дітей з розладами спектру аутизму характеризуються його затримкою, наявністю рухових стереотипій, моторною загальмованістю, низькою пластичністю, недостатньо розвиненою координацією рухів, недорозвиненням тонкої моторики, утрудненнями в засвоєнні моторних умінь і навичок та ін. Виявлено комплекс питань, що виступають основними орієнтирами для фахівців, які працюють з зазначеним контингентом дітей. Теоретично обґрунтовано необхідність і важливість вирішення завдань корекції та розвитку рухової діяльності аутистичних дітей з врахуванням їхніх особливостей психофізичного розвитку. Спираючись на позитивні психоемоційні прояви їх особистості в процесі розвитку (інтереси, схильність до наслідування, маніпулювання предметами, потребу в вивченні їх властивостей та ін.) визначено підходи, засоби та методи навчання.
In the article, based on the study of scientific and scientific-methodical literature, pedagogical observations and personal experience of working with autistic children, an analysis and generalization of autistic spectrum disorders, which manifest themselves in early childhood and are considered one of the severe psychophysical development disorders of this category of children, is carried out. It is noted that the priority directions of correctional and developmental work with autistic children, which are determined by leading scientists, are based on the need to solve the tasks of social behavior development, the formation of emotional states, the main phases of socialization and adaptation of these children, however, they do not include the correction and development of their motor activity. Therefore, the article reveals the relationship between motor activity of autistic children and other types of activity – intellectual, speech and emotional. The peculiarities of motor activity and behavior disorders of this contingent of children have been systematized. It was found that motor development disorders in children with autism spectrum disorders are characterized by its delay, the presence of motor stereotypes, motor retardation, low plasticity, insufficiently developed coordination of movements, underdevelopment of fine motor skills, difficulties in learning motor skills and skills, etc. A complex of issues has been identified that serve as the main guidelines for specialists who work with the specified contingent of children. The necessity and importance of solving the tasks of correcting and developing the motor activity of autistic children, taking into account their psychophysical development features, is theoretically substantiated. Based on the positive psycho-emotional manifestations of their personality in the process of development (interests, tendency to imitate, manipulation of objects, the need to study their properties, etc.), approaches, means and methods of education are determined.