Освіта виконує дві найважливіші цивілізаційні функції розвитку особистості: її духовний, моральний, мистецький, культурний розвиток та соціалізацію, а також економічну функцію - відтворення кваліфікованих трудових ресурсів для громадського виробництва. Інтенсифікація процесу здобуття знань, вимоги до якості та індивідуалізації процесу здобуття освіти різними категоріями учнів викликають нагальну необхідність розробки та впровадження широкого комплексу освітніх програм, що дозволяють кожному бажаючому здобути саме ту освіту, в ті терміни і в тому місці, які видаються для нього найбільш прийнятними, незалежно від статі, віку, соціального походження та здібностей. На вивчення ролі освіти у цьому контексті націлена інклюзивна педагогіка, адже одним із напрямів гуманізації системи освіти України є інтегрування дітей з особливими освітніми потребами в освітній простір. Крім того, результат успішного оволодіння необхідним рівнем знань залежить в більшості від виконання домашньої роботі. В статті розкрито особливості організації супроводу успішного виконання домашньої роботи здобувачів освіти з особливими освітніми потребами, надано рекомендації для батьків. Розкрито основні напрями роботи щодо налагодження педагогічної взаємодії асистента, вчителя та батьків.
Education performs the two most important civilizational functions of personality development: its spiritual, moral, artistic, cultural development and socialization, as well as an economic function - reproduction of qualified labor resources for public production. Intensification of the process of acquiring knowledge, requirements for quality and individualization of the process of obtaining education by different categories of students cause an urgent need to develop and implement a wide range of educational programs that allow everyone who wants to get exactly the education, at the time and in the place that seems most acceptable to him, regardless of gender, age, social background and abilities. Inclusive pedagogy is aimed at studying the role of education in this context, because one of the directions of humanization of the education system of Ukraine is the integration of children with special educational needs into the educational space.
In addition, the result of successful mastery of the required level of knowledge largely depends on the completion of homework. The article reveals the peculiarities of the organization of support for the successful completion of homework for students with special educational needs, and provides recommendations for parents. The main areas of work related to the establishment of pedagogical interaction between assistants, teachers and parents have been revealed. The organization of support for the successful completion of homework consists in close interaction and cooperation of parents and teachers, in established contact and trust, involvement of parents in participation in developed individual development programs and individual educational plans, in the educational process, in particular in extracurricular activities; establishment of cooperation with specialists of psychological and pedagogical support; in interaction and exchange of experience, information with parents regarding their approaches in raising and teaching children with special educational needs.