У статті проведено аналіз проблеми формування та забезпечення психологічної безпеки
особистості в освітньому середовищі. Метою статті є теоретичний аналіз та узагальнення
поняття психологічної безпеки, а також конкретизація особливостей формування даного
феномену в освітньому середовищі. Використано теоретичні методи, зокрема,
термінологічний аналіз, узагальнення та систематизація результатів сучасних теоретичних та
емпіричних досліджень, з ціллю визначення ступеня розробленості зазначеного питання й
окреслення домінуючих понять з обраної проблематики. Розглянуто основні теорії щодо
виникнення та формування психологічної безпеки освітнього простору, а саме:
психоаналітична теорії, гуманістична теорія особистості, гедоністичний підхід, теорія
індивідуальності та гуманістичний напрям. Отримані результати дали можливість
констатувати, що психологічна безпека особистості багато в чому визначена особливостями
індивідуального сприйняття навколишньої дійсності та інтенсивністю психотравмуючих
факторів у ній. Встановлено, що різні суб’єкти в одному середовищі можуть переживати
різний ступінь безпеки. Доведено, що забезпечення високого рівня психологічної безпеки
особистості в освітньому середовищі базується на тісному взаємозв’язку всіх учасників
навчального процесу, формуванні комфортного та безпечного соціокультурного простору,
забезпеченні гуманістичного підходу з урахуванням індивідуально-психологічних
особливостей особистості. Обґрунтовано, що працівники системи освіти різних рівнів мають
володіти технологіями вирішення типових і найбільш поширених ситуацій з забезпечення
безпеки освітнього середовища, застосовувати гуманістичний підхід побудований на основі
діалогу, співпраці та відмові у застосуванні психологічного тиску. Відповідно основною
метою сучасних психологів виступає збереження фізичного та психічного здоров’я всіх
учасників освітнього процесу. Забезпечення цього процесу реалізовується через навчання
освітян розпізнавати справжню загрозу безпеці, формування навичків уникання чи
протистояння їй. Психологічні аспекти досягнення окресленої мети лежать у рамках
забезпечення підтримки психологічного благополуччя вчителів та учнів, шляхом їх якісної
безперервної співпраці.
The article analyzes the problem of forming and ensuring the psychological safety of the individual
in the educational environment. The purpose of the article is the theoretical analysis and
generalization of the concept of psychological safety, as well as the specification of the specifics of
the formation of this phenomenon in the educational environment. The article uses theoretical
methods, in particular, terminological analysis, generalization and systematization of the results of
modern theoretical and empirical studies, with the aim of determining the degree of development of
the specified issue and delineating the dominant concepts from the selected issues. The main theories
regarding the emergence and formation of psychological safety in the educational space are
considered, namely: psychoanalytic theories, humanistic theory of personality, hedonistic approach,
theory of individuality and humanistic direction. The obtained results made it possible to state that
the psychological safety of an individual is largely determined by the peculiarities of individual
perception of the surrounding reality and the intensity of psycho-traumatic factors in it. In addition,
it was established that different subjects in the same environment can experience different degrees of
security. It has been proven that ensuring a high level of psychological safety of the individual in the
educational environment is based on the close relationship of all participants in the educational
process, the formation of a comfortable and safe socio-cultural space, the provision of a humanistic
approach taking into account the individual psychological characteristics of the individual. It is
substantiated that employees of the education system at various levels should possess the technologies
for solving typical and most common situations to ensure the safety of the educational environment,
apply a humanistic approach built on the basis of dialogue, cooperation and refusal to apply
psychological pressure. Accordingly, the main goal of modern psychologists is to preserve the
physical and mental health of all participants in the educational process. Ensuring this process is
implemented through the training of educators to recognize a real threat to security, the formation of
skills to avoid or resist it. The psychological aspects of achieving this goal lie within the framework
of ensuring the support of the psychological well-being of teachers and students, through their highquality
continuous cooperation.