Дисертаційна робота присвячена проблемі навчання елементарної математики за умов систематичного встановлення та реалізації міжпредметних зв’язків елементарної математики з іншими дисциплінами циклу фахової підготовки майбутніх учителів математики. Досліджено особливості історичного становлення та змістового наповнення курсу «Елементарна математика», проаналізовано різні підходи до визначення поняття «міжпредметні зв’язки», їх видів та функцій, на основі чого наведені конкретні приклади міжпредметних зв’язків за часовим фактором; висвітлено питання багатофункціональності міжпредметних зв’язків; уточнено визначення поняття «міжпредметні зв’язки» як принципу навчання, який полягає у встановленні взаємозв’язків між навчальними предметами, реалізація яких у змісті, формах і методах освітнього процесу забезпечує високий рівень сформованості і комплексний характер компетентностей студентів та сприяє вдосконаленню їх фахової підготовки.
The dissertation deals with the problem of teaching elementary Mathematics under conditions of systematic establishing and implementing interdisciplinary links of elementary Mathematics with the other disciplines of the professional training cycle of intending Mathematics teachers. The peculiarities of the history of forming and content filling the course "Elementary Mathematics" were investigated, different approaches to the definition of the concept of "interdisciplinary links", their types and functions were analyzed. Some specific examples of time-based interdisciplinary links were given. The issues of multifunctionality of interdisciplinary links were clarified and the definition of the concept of "interdisciplinary links" as a principle of learning was defined. The principle consists in establishing links between the academic subjects, the implementation of which in the content, forms and methods of the educational process provides a high level and complex character of knowledge and competences and promotes the professional training of students.