Modern educational documents declare the importance of sociocultural development of the individual. At the same
time, we emphasize that the majority of students have an insufficient level of formation of sociocultural competence, which
leads to problems of communicative implementation in a multicultural society. The article is devoted to the consideration
of an important linguistic didactic issue – work with the text in the classes of the philological cycle for the formation of students’
socio-cultural competence. A graduate with developed socio-cultural competence is able to communicate successfully, navigate
different cultures, European in particular and feel confident and comfortable in a different socio-cultural surrounding. The role
of the formation of socio-cultural competence is clarified in the article. Its main structural components are considered. The
peculiarities of working with texts regarding the formation of sociocultural competence are described; the stages and sequence
of working with texts in the classes of the philological cycle are considered.
The main function of modern education is persons’ sociocultural adaptation in the world. Sociocultural competence
of the individual contributes to this. Scientists interpret sociocultural competence as a quality characteristic of a person,
this quality is based on a set of acquired knowledge of value orientations, knowledge of cultural and social spheres of life;
as an important factor in personality development, its socialization in modern society, self-realization and cultural selfdetermination;
as the ability and readiness for intercultural communication with speakers of other languages and cultures. The
socio-cultural issues of the texts selected for work in the classes of the philological cycle will ensure the assimilation students’
spiritual and cultural values and moral norms and will contribute to their moral and aesthetic development.
A condition for the effective formation of students’ sociocultural competence is such an educational and methodological
model that integrates personally oriented, competent, linguistic and cultural, axiological, text-centric, communicativesituational
and creative approaches. Realization of socio-cultural goals is possible if the language is studied not as a structured
system, but it is studied through the prism of the cultural dimension. It is the work with the text aimed at the formation of sociocultural
competence.
У сучасних освітніх документах задекларовано важливість соціокультурного розвитку особистості. Водночас
наголошуємо, що більшість здобувачів освіти мають недостатній рівень сформованості соціокультурної
компетентності, що призводить до проблем комунікативної реалізації в полікультурному соціумі. Статтю присвячено
розгляду важливого лінгводидактичного питання – робота з текстом на заняттях філологічного циклу з формування
соціокультурної компетентності здобувачів освіти. Випускник із сформованою соціокультурною компетентністю має змогу успішно спілкуватися, орієнтуватися в різних культурах, європейській зокрема, почувається впевнено
та комфортно в іншому соціокультурному середовищі. У статті з’ясовано роль формування соціокультурної
компетентності. Розглянуто основні її структурні компоненти. Описано особливості роботи з текстами щодо
формування соціокультурної компетентності, розглянуто етапи та послідовність роботи з текстами на заняттях
філологічного циклу.
Головна функція сучасної освіти – соціокультурна адаптація людини в світі. Саме цьому сприяє соціокультурна
компетентність особистості. Учені трактують соціокультурну компетентність як якісну характеристику
особистості, що ґрунтується на сукупності набутих знань ціннісних орієнтацій, знань культурних та соціальних
сфер життя; як важливий фактор розвитку особистості, соціалізації її в сучасному суспільстві, самореалізації
та культурного самовизначення; як здатність і готовність до міжкультурного спілкування з носіями інших мов
та культур. Соціокультурна проблематика текстів, підібраних для роботи на заняттях філологічного циклу,
забезпечить засвоєння здобувачами освіти духовних та культурних цінностей і моральних норм, сприятиме їх
моральному та естетичному розвиткові.
Умовою ефективного формування соціокультурної компетентності здобувача освіти є така навчально-
методична модель, яка інтегрує особистісно орієнтований, компетентісний, лінгвокультурологічний, аксіологічний,
текстоцентричний, комунікативно-ситуативний і креативний підходи. Реалізації соціокультурних цілей можлива за
умови вивчення мови не як структуровану систему, а досліджувати її крізь призму культурного виміру. Саме робота
з текстом спрямована на формування соціокультурної компетентності.