У статті розглянуто особливості функцій і змісту математичного моделювання у теорії та практиці початково-
го навчання. Охарактеризовано важливу роль та різні способи ефективного використання математичних моделей для
розвитку пізнавальної творчої активності молодших школярів під час розв’язування сюжетних задач. У початковій
школі процедура математичного моделювання охоплюється у повному обсязі тільки під час розв'язування сюжетних
задач, які за своїм походженням мають чисто практичне, прикладне значення. Їх визначальна роль полягає у формуван-
ні в учнів загальних прийомів математичного моделювання, яке складається з таких трьох етапів: переклад сюжет-
ної ситуації на мову математики (конструювання математичної моделі задачі); оперування отриманою моделлю
з використанням математичного апарату і одержання результату на мові математики; переклад результату на зви-
чайну мову і його інтерпретація. Робота над формуванням прийомів математичного моделювання є засобом набуття
вмінь розв'язувати сюжетні задачі.
Проаналізовано різні види математичного моделювання, їх особливості та основні дидактичні методи викори-
стання моделей сюжетних задач як засобу активізації навчальної та пізнавальної діяльності учнів початкової школи
на уроках математики. Виділено такі види моделювання: символічне, графічне, образне, предметне. Найдоступнішим
для учнів початкової школи є предметне моделювання (з поступовим переходом до інших видів), що зумовлюється
основним в цьому віці типом мислення – наочно-образним. Серед різноманітних моделей, що використовуються при
розв'язуванні сюжетних задач, виокремлено допоміжні моделі, які фіксують результати аналізу задачі і сприяють
пошуку плану її розв'язання. Розглянуто особливості окремих методичних аспектів застосування моделювання: як
засобу осмислення суті математичних дій та відношень; як засобу навчання розв'язувати задачі на одну або декілька
арифметичних дій. Досліджено вплив окремих видів моделей задач та їх взаємозв’язку на результативність процесу
розв’язування сюжетних задач молодшими школярами та зроблено відповідні висновки.
The article examines the features and content of mathematical modeling in the theory and practice of primary education.
The important role and various methods of effective use of mathematical models for the development of cognitive creative activity
of younger pupils during solving plot problems are characterized. In primary school, the mathematical modeling procedure
is covered in full only when solving plot problems, which by their origin have a purely practical, applied meaning. Their defining
role is in the formation in students of general methods of mathematical modeling, which consists of the following three stages:
translation of the plot situation into the language of mathematics (construction of a mathematical model of the problem); operation
of the obtained model with the use of a mathematical apparatus and obtaining the result in the language of mathematics;
translation of the result into ordinary language and its interpretation. Work on the formation of mathematical modeling techniques
is a means of acquiring the ability to solve plot problems.
Different types of mathematical modeling, their features and the main didactic methods of using models of story problems
as a means of activating the educational and cognitive activity of primary school pupils in mathematics lessons are analyzed.
The following types of modeling are distinguished: symbolic, graphic, figurative, subject. The most accessible for elementary
school students is subject modeling (with a gradual transition to other types), which is determined by the main type of thinking
at this age – visual and figurative. Among the various models used in solving plot problems, auxiliary models are singled out,
which record the results of the analysis of the problem and contribute to finding a plan for its solution. Peculiarities of certain
methodological aspects of the use of modeling are considered: as a means of understanding the essence of mathematical operations
and relations; as a means of learning to solve problems for one or more arithmetic operations. The influence of certain
types of problem models and their interrelationships on the effectiveness of the process of solving plot problems by younger
schoolchildren was studied and relevant conclusions were drawn.