У статті надано теоретичне обґрунтування важливості методики проведення занять із фізичного виховання в спеціальних медичних групах при захворюваннях серцево-судинної системи. З метою диференційованого підходу до організації занять фізичного виховання пояснено, що всі студенти закладів вищої освіти за рівнем здоров'я та фізичної підготовленості розподіляються на три медичні групи – основну, підготовчу та спеціальну медичну. Спеціальна медична група має два рівні складності – А та Б. На основі дослідження, розроблено та запропоновано методику проведення занять із фізичного виховання в спеціальних медичних групах при захворюваннях серцево судинної системи. Надано перелік не рекомендованих вправ, які не можуть застосовуватись для студентів із серцево-судинними захворюваннями на заняттях фізичної культури у спеціальних медичних групах.
The theoretical justification of the importance of the methodology of conducting physical education classes in special medical groups for diseases of the cardiovascular system is provided. With the aim of a differentiated approach to the organization of physical culture classes, it was explained that all students of higher education institutions are divided into three medical groups according to their level of health and physical fitness – basic,
preparatory and special medical. The special medical group has two levels of complexity – A and B. Based on the research, a methodology for conducting physical education classes in special medical groups for diseases of the cardiovascular system was developed and proposed. A list of non-recommended exercises for students with cardiovascular diseases in physical education classes in special medical groups is provided. At present, given the importance of this topic, there is an insufficient amount of research in the field of the method of applying therapeutic exercises during physical education classes in diseases of the cardiovascular system. The method of conducting physical education classes at the SMG for diseases of the cardiovascular system is an important component of improving the functional state of the sick student's body. Therapeutic exercises are used in various forms for all diseases of the cardiovascular system. They have a positive effect on the functions of the heart and blood vessels, their morphology. The level of theoretical and practical training of physical education teachers and the level of motivation of students with cardiovascular diseases are also important when working in special medical groups.