У статті автор звертає увагу на актуальність однієї з найефективніших освітніх технологій у сфері реалізації принципу індивідуалізації – тьюторської технології, що обумовлено сучасною тенденцією розвитку освіти – її спрямованість на особистість людини. Метою статті є аналіз практики впровадження тьюторингу у системі освіти Сполученого Королівства Великобританії і Північної Ірландії. Автором використані методи дослідження: теоретичний аналіз наукової літератури та якісний аналіз досвіду реалізації тьюторингу у Сполученому Королівстві Великобританії і Північної Ірландії. У статті проаналізовані різновиди тьюторингу, а саме: класична модель тьюторингу Оксфорда та Кембриджу (Оксбриджська модель); тьюторинг в системі середньої освіти, який реалізується через тьюторинг ровесників, індивідуальну та групову підтримку академічної успішності учнів школи, приватний тьюторинг, а також тьюторинг в системі дистанційного навчання. Проаналізовано сутність кожного різновиду та специфіку їх впровадження в системі освіти Сполученого Королівства Великобританії і Північної Ірландії. На основі аналізу зроблено висновок про те, що усі види тьюторингу спираються на принцип індивідуалізації, тьюторинг спрямований на підтримку учнів та студентів у досягненні їх цілей у навчанні, утримання мотивації, допомогу у розпізнаванні своїх можливостей, здібностей та розвитку потенціалу. Дане дослідження дозволило зробити висновок, що британський досвід впровадження тьюторингу є досить актуальним для сучасної української освіти. Впровадження різних видів тьюторингу надає приклади реалізації принципу індивідуалізації у вітчизняному освітньому процесі, які можна модифікувати та адаптувати під реалії української школи. Також, важливим є досвід підтримки тьюторингу на державному рівні як освітньої політики країни.
In the article, the author draws attention to the relevance of one of the most effective educational technologies in the field of implementation of the principle of individualization, namely tutoring technology, which is due to the modern trend of education development: its focus on the personality of an individual. The purpose of the article is to analyze the practice of introducing tutoring in the education system in the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The author uses the following research methods: theoretical analysis of scientific literature and qualitative analysis of tutoring experience in the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The article analyzes the types of tutoring, namely: the classic model of tutoring from Oxford and Cambridge (Oxbridge model); tutoring in the secondary education system, which is implemented through peer tutoring; individual and group support for the academic success of school students; private tutoring, as well as tutoring in the distance learning system. The essence of each variety and the specifics of their implementation in the education system of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland are analyzed. Based on the analysis, it was concluded that all types of tutoring are based on the principle of individualization, tutoring is aimed at supporting pupils and students in achieving their learning goals, maintaining motivation, helping them recognize their capabilities, abilities and potential development. The research allows the author to conclude that the British experience of introducing tutoring is quite relevant for modern Ukrainian education. The implementation of various types of tutoring provides examples of the implementation of the principle of individualization in the national educational process, which can be modified and adapted to the realities of the Ukrainian school. Also, the experience of supporting tutoring at the state level as an educational policy of the country is important.