У статті висвітлено основні засади побудови синергетичної системи формування цифрової компетентності педагога в контексті андрагогічного підходу. Проаналізовано ключові поняття, такі як педагогічна категорія “підхід”, компетентність, цифрова компетентність педагога, андрагогічний підхід, теорія систем, синергетичний підхід тощо. Обґрунтовано орієнтовну схему побудови синергетичної системи формування цифрової компетентності педагога, яка складається з кількох послідовних етапів. На основі синергетичного підходу відбувається аналіз зовнішнього середовища за ключовими поняттями системи, досліджуються запити та характеристики суспільства, а також вимоги до професійної компетентності педагога. Основними серед них є інформаційне суспільство, цифрове суспільство, компетентність педагога, цифрова компетентність педагога, післядипломна освіта, підвищення кваліфікації, андрагогіка, теорія систем тощо. В контексті методології та теорії педагогічної науки визначаються філософсько-світогляді передумови формування системи, методологічні засади її побудови, досліджуються та визначаються тенденції, закономірності та принципи, які окреслюють основи концепції формування цифрової компетентності сучасного педагога. Спираючись на андрагогічний підхід та означені вище положення синергетики та педагогіки, виокремлюються елементи системи, такі як компетентність, цифрова компетентність, формування. Серед них виділяємо поняття, які є очікуваним результатом діяльності системи (наприклад, творчість, цінності, ставлення, знання, уміння, навички педагога) та засобами досягнення цього результату (теорія управління, ергономіка, праксеологія, педагогічний дизайн, педагогічні технології, методи. форми, матеріальне забезпечення навчання, науково-методичне забезпечення тощо). У процесі структурування елементів та встановлення зв’язків між ними формуються майбутні підсистеми цифрової компетентності педагога, які відповідають визначеним стандартам та рамкам цифрових компетентностей вчителя. На завершальному етапі в умовні системі координат “цифрова компетентність – педагог – діяльність” формується власне синергетична система цифрової компетентності педагога, причому діяльність інтегрує в собі усі види діяльності як педагога, так і андрагога, та орієнтується на наукові прогнози щодо розвитку цифрових технологій та педагогічних професій.
The article highlights the basic principles of building a synergistic system of the formation of the teacher’s digital competence in the context of the andragogic approach. There are analyzed key concepts, such as the pedagogical category “approach”, competence, digital competence of the teacher, andragogic approach, systems theory, synergistic approach, etc. It is substantiated an indicative scheme for building a synergistic system of forming a teacher’s digital competence, which consists of several successive stages. On the basis of a synergistic approach, the external environment is analyzed according to the key concepts of the system, the demands and characteristics of society, as well as the requirements for the professional competence of the teacher are investigated. The main ones are information society, digital society, teacher competence, teacher digital competence, postgraduate education, professional development, andragogy, systems theory, etc. In the context of the methodology and theory of pedagogical science, the philosophical and worldview prerequisites for the formation of the system, the methodological foundations of its construction are determined, the trends, regularities and principles that outline the foundations of the concept of the formation of digital competence of a modern teacher are investigated and determined. Based on the andragogic approach and the above-mentioned provisions of synergy and pedagogy, system elements such as competence, digital competence, and formation are singled out. Among them, we highlight the concepts that are the expected result of the system’s activity (for example, creativity, values, attitudes, knowledge, abilities, skills of the teacher) and means of achieving this result (management theory, ergonomics, praxeology, pedagogical design, pedagogical technologies, methods, forms, material provision of education, scientific and methodical provision, etc.). In the process of structuring elements and establishing connections between them, the future subsystems of the teacher’s digital competence are formed, which meet the defined standards and frameworks of the teacher’s digital competences. At the final stage, a synergistic system of the teacher’s digital competence is formed in the conventional coordinate system “digital competence – teacher – activity”, and the activity integrates all types of activities of both the teacher and andragogue, which is oriented towards scientific forecasts regarding the development of digital technologies and pedagogical professions.