У статті розглянуто актуальність проблеми використання проективних метафоричних асоціативних карт у процесі підготовки фахівців соціальної сфери. Вказано про професійне становлення майбутнього соціального працівника, що передбачає конкретні соціальні установи та орієнтації, синтез особистісних відносин і оцінок реальності та перспектив власних домагань. З акцентовано увагу на тому, що самовизначення студентів спеціальності “Соціальна робота” може бути пов’язане з певними труднощами навчання, що стимулюють до цілеспрямованості застосування програми вдосконалення професійного становлення підвищення рівня професіоналізації. У статті з акцентовано увагу на популярності застосування метафоричних асоціативних карток (МАК) та проаналізовано глибинне теоретичне підґрунтя їх використання. Визначено, що МАК – це проективні карти, тобто новаторський інструмент, який відноситься до арт-терапії. Проаналізовано набір карток “Кишеня” (гра, психолого-педагогічний набір, візуальний матеріал).
У статті наголошується про глибокий символічний образ кишені як умовного місця, яке дає можливість комфорту, забезпечуючи предметний супровід. Також конкретизовано набір карток “Кишені”, а саме: гра, психолого-діагностичний набір та візуальний матеріал. Прописаний перелік життєвих завдань, які можна вирішити за допомогою набору карток “Кишені” та класифікація за наповненням відповідними символами. Також представлена їх класифікація за символічними маркуваннями, кольоровою гамою та ступенем досяжності наповнення. Розглянуто принципи роботи з проективними картками, зазначено стратегії їх використання відкрито і всліпу.
У статті розглядається досвід використання проективних карток “Кишені” у процесі навчання здобувачів вищої освіти різних курсів спеціальності 231 “Соціальна робота”. Представлені приклади різних методик з інструкціями та прикладами їх виконання, прописані знання, уміння та навички, які розвиваються у ході застосування методик.
Також представлені приклади написання есе на різні тематики та зазначені особливості застосування метафоричних асоціативних карток на заняттях для здобувачів вищої освіти спеціальності 231 “Соціальна робота” в Житомирському державному університеті імені Івана Франка.
The article describes the relevance of using projective metaphorical associative cards in the process of training social sphere specialists. The professional formation of the future social worker is indicated, which involves specific social orientations, the synthesis of personal relationships and assessments of the reality and prospects of one’s own targets.
Attention is focused on the fact that the students’ self-determination in the specialty "Social Work" may be associated with certain learning difficulties, which stimulate the goal-oriented application of the program of improving professional development and increasing the level of professionalization. The article focuses attention on the popularity of the use of metaphorical associative cards (MAC) and analyzes the indepth theoretical basis of their use. It was determined that MAC is a projective card, that is, an innovative tool related to the art therapy. The set of "Pocket" cards (game, psychological-pedagogical set, visual material) was analyzed. The article emphasizes the deep symbolic image of the pocket as a conditional place that provides comfort by providing material support. A set of "Pockets" cards has also been specified, namely: a game, a psychological diagnostic set and a visual material. There is a prescribed list of life tasks that can be solved using a set of "Pockets" cards and a classification by filling with the corresponding symbols. Their classification is also presented according to symbolic markings, color scheme and the degree of reach ability of filling. The principles of working with projective cards are considered; strategies for their open and blind use are indicated. The article presents the experience of using projective cards "Pockets" in the process of training students of specialty 231 "Social Work". Examples of various methods with instructions and praxis of their implementation are presented; knowledge, abilities and skills that develop during the application of the cards are described. In the paper it is also presented the examples of writing essays on various topics and the specified features of using metaphorical association cards for students majoring in specialty 231 "Social work" at Zhytomyr Ivan Franko State University.