У статті розкрито підготовку педагогів до розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку. Метою статті є розкриття особливостей процесу підготовки майбутніх вихователів до організації діяльності з розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку засобами збагачення і активізації словника. Виокремлено педагогічні умови підготовки майбутніх вихователів до розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку засобами збагачення і активізації словника: позитивна мотивація студентів до розвитку творчих здібностей дітей засобами збагачення і активізації словника; практична підготовленість до майбутньої професійної діяльності з розвитку творчих здібностей дітей засобами збагачення і активізації словника. З’ясовано, що збагачення словника дітей сприяє загальному мовленнєвому розвитку та розвитку мовленнєвої творчості дітей. Розкрито потенційні можливості розвитку словника дітей для розвитку їх творчих здібностей. Ефективними формами організації процесу підготовки майбутніх вихователів до розвитку творчих здібностей дітей засобами збагачення і активізації словника визнані: нетрадиційні види лекцій (проблемна лекція, лекція-провокація, бінарна лекція, лекція-конференція, лекція-діалог, лекція з помилками, відеолекція, інтерактивна лекція). Висновок. З’ясовано, що збагачення словника дітей сприяє загальному мовленнєвому розвитку та розвитку мовленнєвих творчих здібностей дітей. Ефективність підготовки майбутнього вихователя до розвитку творчих здібностей дітей засобами збагачення і активізації словника суттєво підвищиться завдяки обґрунтуванню, розробленню її теоретичних і методичних засад та практичній реалізації професійної підготовки у вищому навчальному закладі.
The article describes the preparation of teachers for the development of creative abilities of preschool children. The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the process of preparing future specialists for the organization of activities for the development of creative abilities of preschool children by means of vocabulary enrichment and activation. Pedagogical conditions for training future educators to develop the creative abilities of preschool children by means of vocabulary enrichment and activation are highlighted: positive motivation of students to develop children’s creative abilities by means of vocabulary enrichment and activation; practical preparation for future professional activities for the development of children’s creative abilities by means of vocabulary enrichment and activation. It was found that enriching children’s vocabulary contributes to the general speech development and development of children’s speech creativity. The potential opportunities for the development of children’s vocabulary for the development of their creative abilities are revealed. The following non-traditional types of lectures (problem lecture, provocation lecture, binary lecture, lecture-conference, lecture-dialogue, lecture with errors, video lecture, interactive lecture). are recognized as effective forms of organizing the process of preparing future educators for the development of children’s creative abilities by means of vocabulary enrichment and activation. Conclusion. It was found that enriching children’s vocabulary contributes to the general speech development and the development of children’s creative speech abilities. The effectiveness of preparing the future educator for the development of children’s creative abilities by means of vocabulary enrichment and activation will significantly increase thanks to the justification, development of its theoretical and methodological foundations and practical implementation of professional training in a higher educational institution.