У статті проведено аналіз досвіду мультикультурної підготовки учителів музичного мистецтва. Показано, що положення мультикультуралізму є провідними у країнах Євросоюзу та США як у політичній сфері, так і у царині освіти (доповідь Міжнародної комісії по освіті ЮНЕСКО в 1997 р., проєкт DeSeCo). В Україні прийнята низка документів, що спрямовані на підвищення спроможності фахівців у галузі освіти здійснювати та підтримувати освіту для демократичного громадянства, невід’ємним складником якої є мультикультурний контекст. Визначено, що основою нашого підходу до аналізу підготовки учителів музичного мистецтва є положення, яке характеризує мультикультурну освіту з позиції реалізації трьох основних елементів: навчання, виховання та інформаційно-просвітянської діяльності. Доведено, що мультикультурне навчання має на меті дати суму знань, умінь, навичок, які висвітлюють полікультурність суспільства; в галузі виховання важливим є виховання громадянськості. Проведено аналіз навчальних програм чотирьох університетів за спеціальністю 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво), який показав, що у вишах до блоків нормативних та вибіркових дисциплін входять предмети, спрямовані на мультикультурну підготовку вчителів музичного мистецтва. Доведено, що проводяться міжнародні конкурси молодих виконавців, відбуваються міжнародні конференції, майстер-класи, семінари, творчі колективи факультетів беруть участь у міжнародних конкурсах. Університетами реалізуються спільні освітні та наукові проєкти, проводиться стажування, запроваджено спільні магістерські програми “подвійного диплому”. Показано, що у вишах за різними напрямами проводиться виховна робота зі студентами, в якій беруть участь різні структурні підрозділи університетів. Доведено, що підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва на засадах мультикультуралізму у вишах України складається з навчальної, виховної та інформаційно-просвітницької двяльності і сприяє євроінтеграції сучасних фахівців.
The article analyzes the experience of multicultural training of music teachers, which is a European integration component of the activity of a modern specialist. It is shown that the position of multiculturalism is leading in the countries of the European Union and the USA both in the political sphere and in the field of education (report of the International Commission on Education of UNESCO in 1997, DeSeCo project). A number of documents have been adopted in Ukraine aimed at increasing the ability of education specialists to implement and support education for democratic citizenship, an integral component of which is multicultural education. It was determined that the basis of our approach to the analysis of the training of music teachers is the provision that characterizes multicultural education from the standpoint of the implementation of three main elements: training, education, and informational and educational activities. It has been proven that multicultural education aims to provide the sum of knowledge, abilities, and skills that highlight the multiculturalism of society; in the field of education, the education of citizenship is important. An analysis of the curricula of four universities in the specialty 014.13 Secondary education (Musical art) was carried out, which showed that in universities the blocks of normative and selective disciplines include subjects aimed at multicultural training of music teachers. It is proven that international competitions of young performers are held, international conferences, master classes, seminars, etc. take place. Creative teams of art faculties participate in international competitions; joint educational and scientific projects are implemented by the universities, internships are conducted, joint “double degree” master's programs have been introduced. It is shown that educational work with students is carried out in universities in various directions, in which various structural divisions of universities participate. It has been proven that the training of future music teachers on the basis of multiculturalism in universities of Ukraine is a European integration component in the training of a modern specialist.