У статті на основі аналізу наукових досліджень уточнені та співвіднесені поняття “європейські соціальні цінності” та “професійне становлення майбутніх педагогів”. Автори доводять, що рівень становлення професіоналізму майбутніх педагогів залежить від багатьох взаємопов’язаних чинників. Серед них особливе місце посідає сповідування європейських соціальних цінностей. Проєвропейський курс нашої країни передбачає, що всі громадяни України вважають важливими для свого життя формування саме європейських соціальних цінностей, адже відповідно до їхнього розуміння, у центрі всіх життєвих процесів має перебувати людина з її правами, інтересами й бажаннями, а не колектив чи держава, як у радянську добу.
Майбутній педагог, безперечно, повинен мати високий професійний рівень, який розглядається в кількох аспектах, зокрема компетентнісному, діяльнісному, соціально-рольовому. Проте без стійких ціннісних орієнтирів, а саме того, що є значущим у житті людини, рівень професіоналізму не можна назвати високим чи навіть достатнім. Автори статті підкреслюють, що реформування української освіти, особливо з 2016 року, включає зміни, які характеризуються рівним доступом до якісної освіти всіх здобувачів; організацією такого освітнього середовища, де цікаво, комфортно та пізнавально всім учасникам освітнього процесу, але найголовніше, є вчитель, який є носієм змін, а також має забезпечувати дотримання прав дітей у мікроколективі, налагоджувати соціальну комунікацію та конструктивний діалог, бути посередником між адміністрацією освітнього закладу та батьками вихованців, бути уважним, чуйним, добрим, люблячим до своїх учнів. Якщо не буде відповідної роботи під час здобуття професійної освіти майбутніми педагогами, то їхній рівень не буде відповідати вимогам, які висуваються перед учителями в суспільстві. Автори статті переконані в тому, що окреслення векторів європейської інтеграції та формування європейських соціальних цінностей зможуть не лише зміцнити ставлення здобувачів вищої освіти, майбутніх педагогів у таких важливих життєвих орієнтирах, як свобода, мир, солідарність, толерантність, міжкультурні освіта та діалог, але й сприяти розбудові українського суспільства на основі європеїзації та відданості європейським цінностям.
Based on the analysis of scientific studies we have clarified and correlated the terms “European societal values” and “pro-fessional formation of future educators”. We proved that the competence level of future educators depends on various intercon-nected factors. Adhering to European social values holds a special place among them. The pro-European orientation of Ukraine implies that every Ukrainian citizen believes the formation of European social values to be important. According to their understanding, human, their rights, interests and wants should be at the center of human life and not the staff or the government as it was viewed during soviet times. Undoubtedly, a future educator should have a high professional level, viewed in such spheres as competence, professional activity, social-role, etc. The professional level can’t be described as high or sufficient without sustainable values, in particular, without all that is considered important in a person’s life. We highlight the fact that especially since 2016 the reform of the Ukrainian education system includes the changes characterized by equal accessibility to quality education for all students and the organization of an educational environment where every participant in the educational process would be interested in it, feel comfortable and get and educational experience. But most importantly, an educator, as a medium of change, should ensure respect for a child’s rights in micro-communities, establish social communication and constructive dialogue, be a mediator between the administration of an educational institution and a child’s parents, be attentive, delicate, kind, and affectionate to students. If the appropriate training is not received during the professional education of future educators, then their level will not meet the expectations of teachers in society.
We are certain that defining the vectors of European integration and the formation of European social values will not only strengthen the attitude of applicants to higher education and future educators, in terms of such important values as freedom, peace, solidarity, tolerance, intercultural education and dialogue, but will also strengthen the development of Ukrainian society based on Europeanization and loyalty to European values.