У статті викладено результати дослідження європейських стандартів навчання історії та освіти для демократії і прав людини, а також рівня їх імплементації у вітчизняну суспільствознавчу освіту (у навчання історії, правознавства, громадянської освіти) як складник загальної середньої освіти. Вивчено акти європейських інституцій, що розробляють і реалізують освітню політику в Європі, зокрема і в частині шкільної історичної освіти та освіти в галузі демократії і прав людини, а саме: Рада Європи, Парламентська Асамблея РЄ, Комітет міністрів РЄ. Проведено аналіз таких актів, як: Рекомендація Rec (2001) 15 Комітету міністрів РЄ “Про викладання історії у XXI столітті в Євро-пі” (2001), Рекомендація Європейського Парламенту та Ради (ЄС) “Про основні компетенції для навчання протягом усього життя” (2006), Рекомендація Комітету Міністрів РЄ “Про Хартію Ради Європи з освіти для демократичного громадянства й освіти з прав людини” (2010), Рекомендація Європейського Парламенту і Ради (ЄС) “Рамкова програма оновлених ключових компетентностей для навчання впродовж життя” (2018)). У результаті екстраполяція положень перелічених актів на вітчизняну суспільствознавчу освіту встановлено наступне. Цілі й завдання формуються, зміст конструюються, а методи й технології навчання історії, правознавства та громадянської освіти відбираються й використовуються у контексті цих європейських документів, повністю суголосні з ними. Так, ці предмети цілеорі-єнтовані на розвиток особистості учня завдяки засвоєнню ідей демократії, справедливості, рівності, прав людини. На забезпечення цього передбачається критичне й аналітичне осмислення учнями минулого й сучасного, зв’язків між ними, тощо. У рамках формування й розвитку в учнів у процесі навчання суспільствознавчих предметів відповідних предметних, галузевих і ключових компетентностей необхідним є сприяння у становленні особистості учня як громадянина Україна, патріота, який глибоко усвідомлює цінності демократії. Щодо методик навчання, то встановлено, що використовуються такі, які забезпечують активізацію навчальної діяльності учнів, дієве залучення кожного з них до процесу пізнання.
The article presents the results of the study of European standards of teaching history and education for democracy and human rights, as well as the level of their implementation in domestic social science education as a component of general secondary education, directly in the teaching of history, law and civic education. Acts of such European institutions that develop and implement educational policy in Europe, in particular in the area of school historical education and education in the field of democracy and human rights, have been studied, such as: the Council of Europe, the Parliamentary Assembly of the Council of Europe, the Committee of Ministers of the Council of Europe. An analysis of such acts as: Recommendation Rec (2001) 15 of the Committee of Ministers of the Council of Europe ‘On Teaching History in the XXI Century in Europe’ (2001), Recommendation of the European Parliament and Council (EU) ‘On Basic Competences for Lifelong Learning’ (2006 ), Recommendation of the Committee of Ministers of the Council of Europe ‘On the Charter of the Council of Europe on Education for Democratic Citizenship and Education for Human Rights’ (2010), Recommendation of the European Parliament and the Council (EU) ‘Framework program of updated key competences for lifelong learning’ (2018)). As a result, the extrapolation of the provisions of the listed acts on domestic social science education established the following. The goals and objectives are formed, the content is constructed, and the methods and technologies of teaching history, jurisprudence and civic education are selected and used in the context of the European documents listed above, which are fully consistent with them. Yes, these subjects are aimed at the development of the student’s personality through the assimilation of the ideas of democracy, justice, equality, and human rights. In order to achieve the specified goals, students are expected to critically and analytically understand the past and the present, the connections between them, etc. As part of the formation and development of students in the process of teaching social science subjects, relevant subject, branch and key competences, it is necessary to help in the formation of the student’s personality as a citizen of Ukraine, a patriot who is deeply aware of the values of democracy. As for teaching methods, it has been established that those are used that ensure the activation of the students’ educational activity, the effective involvement of each of them in the process of learning.