Стаття присвячена висвітленню практичного досвіду інтернаціоналізації Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка в аспекті співпраці з Віденським педагогічним інститутом. Зазначено, що інтернаціоналізація вищої освіти є необхідним елементом інтеграції України в європейський освітній простір. Констатовано, що нині інтернаціоналізація українських педагогічних вищих навчальних закладів досі не набула стратегічного й системного характеру: на передній план виходять організаційні або адміністративні аспекти академічної мобільності, однак уніфікація змісту освіти реалізується лише незначною мірою. Водночас для європейських університетів, австрійських зокрема, інтернаціональність закладена вже в статуті та міжрегіональному векторі діяльності, чим забезпечується системне впровадження конкретних дій: участь в європейських дослідницьких програмах, пошук міжнародних партнерів, інтенсифікація вихідної і вхідної мобільності, розширення спектра англомовних навчальних курсів тощо.
Простежено основні історичні віхи співпраці між дрогобицьким та віденським закладами педагогічної освіти від спільної участі в наукових й культурно-освітніх заходах до підписання білатеральних угод про співпрацю та відкриття координаційних центрів міжнародної діяльності. Зокрема, обґрунтовано доцільність переведення реалізації угод про співпрацю в рамки Європейської програми академічної мобільності Еразмус+. Докладно представлено зміст Між-народної програми Віденського педагогічного інституту (30 кредитів ECTS), за якою в ньому навчаються студенти Дрогобицького педагогічного університету і яка забезпечує формування ключових компетентностей: міжкультурної, дидактико-методичної, соціальної, особистісної, системної. Доведено необхідність розробки вищими навчальними закладами України аналогічних навчальних програм для іноземних студентів, а також здійснення інтернаціоналізації на усіх ключових рівнях: освітньому, науковому та адміністративному.
The article presents the practical experience of the internationalization of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University in the aspect of cooperation with the University College of Teacher Education Vienna. It is noted that the internationalization of higher education is a necessary element of Ukraine’s integration into the European educational space. However, it was established that the internationalization of Ukrainian higher pedagogical education has not currently acquired a strategic and systemic character: the organizational or administrative aspects of academic mobility come to the fore, but the unification of the educational content is employed only partly. At the same time, for European universities internationality is already embedded in the statutes and interregional vector of activity, which ensures the systematic implementation of specific actions: participation in European research programs, search for international partners, intensification of outgoing and incoming mobility, expansion of English-language educational courses, etc. The historical milestones of cooperation between the Drohobych and Viennese pedagogical education institutions are traced: from mutual participation in scientific and cultural-educational events to the signing of bilateral agreements on cooperation and the opening of coordination centers of international activity. In particular, the expediency of transferring the implementation of cooperation agreements within the Erasmus+ International Credit Mobility program is substantiated. The content of the International program of the University College of Teacher Education Vienna (30 ECTS), which ensures the formation of key competencies by Ukrainian students (intercultural, didactic-methodical, social, personal, and systemic), is presented in detail. The necessity to develop similar educational programs for foreign students by higher educational institutions of Ukraine, as well as to implement the internationalization at all key levels (educational, scientific and administrative), was proven.