Хронічне відставання вітчизняного футболу спонукає до критичного аналізу всієї системи підготовки футболістів та пошуку нових підходів до навчально-тренувального процесу дітей з раннього віку. Мета: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити інноваційний підхід до процесу навчання техніко-тактичним діям на основі спрямованого розвитку ігрового інтелекту. Матеріал: в дослідженні брали участь юні футболісти 5- 6-ти років (n=26). Вивчались показники тілесно-кінестетичного та просторового інтелекту. Використовувалась батарея рухових та когнітивних тестів. Результати: на основі теорії Г. Гарднера, досліджень М.О. Бернштейна, В.М. Платонова та ін. сформульоване поняття “ігровий інтелект футболіста” як синтез проявів тілесно-кінестетичного та просторового інтелекту гравця. За результатами річного експерименту показані переваги цілісного принципу
процесу навчання техніко-тактичним діям на основі застосування розроблених моделюючих спеціально-підвідних ігор та ігрових завдань, що спрямовано розвивають ігровий інтелект юних футболістів. В кінці дослідження експериментальна група мала суттєву статистично значущу перевагу у більшості застосованої батареї тестів. Висновки: результати проведеного дослідження дають можливості деталізовано опрацювати інноваційну методику навчання техніко - тактичним діям юних футболістів дошкільного віку.
Relevance: The backwardness of domestic football prompts a critical analysis of the entire system of training football players and the search for new, innovative approaches to the educational and training process. Purpose: To theoretically and experimentally justify a new approach to the process of teaching technical and tactical actions of children 6-7 years old based on the development of game intelligence. Material and methods: Young football players (n=26) took part in the experiment. We studied indicators that, in our
opinion, are components of gaming intelligence (physical, aesthetic and spatial intelligence). A battery of motor and mental tests was used. Results: based on the theory of H. Gardner, researches of M. Bernshtein, V. Platonov formulated a new concept -
"game intelligence of a football player", which is considered as a synthesis of manifestations of bodily-kinesthetic and spatial types of player's intelligence. According to the results of the one-year experiment, the advantage of the holistic process of teaching technical and tactical actions based on the use of specially developed simulation games and game tasks was proven. Thus, at the end of the study, the experimental group had a statistically significant advantage in manifestations of bodilykinesthetic intelligence, in particular, in the Lyakh test and the Pavlik-Mykota test. The advantage in terms of spatial intelligence was as follows: in the Kern- Irasik test, the Bartashnikov test, and the Venger test. Conclusions: the results of the conducted experiment provide certain grounds for making changes in the methodology of teaching technical and tactical actions based on the accented application of developed simulation games and game tasks.