The article is devoted to the analysis of modern challenges in foreign language training in higher education institutions of Ukraine. Taking into account the irreversible European course of our state, the reformation of education sphere and the gradual integration into the world academic community, the mastery of foreign languages becomes more and more important. It requires increasing teaching efficiency, modernizing curricula, and using the best foreign practices. In particular, it is about changing the strategy of teaching foreign languages in universities, the transition from the “translation” to the “communication” strategy, which is a sign of European trends. The key advantage of the communicative approach is the maximum approximation of the educational process to communicative and practical language use. This approach involves interactive learning, interaction of participants in the studies, while the student plays an important role. The research examines the peculiarities of teaching grammar, mastering professional vocabulary, introduction of modern educational technologies, students’ motivation and using the native language during classes. It is emphasized that work with specialized literature should be carried out in senior years of study, after mastering the basics of the language. At the same time, the effectiveness of this activity depends on the texts selection and their adaptation to the level of training in each group. The experience of involving native speakers in the studies is considered. In this context, it is noted that the teacher’s methodical training is no less important factor for successful learning than the language proficiency level.
On the basis of the conducted research, a conclusion was made regarding the need for further teaching practices modernization, the result of which should be the mastery of the language itself, and not only the ability to translate specialized literature. A number of measures are proposed in order to promote the effectiveness of foreign language training in higher education institutions.
Статтю присвячено аналізу сучасних викликів у сфері іншомовної підготовки в закладах вищої освіти України. З огляду на незворотний європейський курс держави, реформування освітньої сфери, поступову інтеграцію до світового академічного простору володіння іноземними мовами набуває дедалі важливого значення. Це вимагає підвищення ефективності викладання, осучаснення робочих програм, використання кращих зарубіжних практик. Зокрема, йдеться про зміну стратегії викладання іноземних мов у вишах, перехід від «перекладацької» до «комунікативної» стратегії, що є ознакою європейських тенденцій. Ключовою перевагою комунікативного підходу визначено максимальне наближення навчального процесу до спілкування та практичного користування мовою. Такий підхід передбачає інтерактивне навчання, взаємодію учасників педагогічного процесу, в якому здобувачу вищої освіти відведена важлива роль. Дослідження розглядає особливості викладання граматичного матеріалу, опанування професійної лексики, запровадження сучасних освітніх технологій, мотивування студентів, використання рідної мови під час занять. Наголошено, що робота зі спеціалізованою літературою має здійснюватися на старших курсах, після оволодіння азами мови. При цьому ефективність цього виду діяльності залежить від підбору текстового матеріалу та його адаптації до рівня підготовки групи.
Розглянуто досвід залучення носіїв мови до навчального процесу. У цьому контексті підкреслено, що методична підготовка викладача є не менш важливим фактором успішного навчання, ніж безпосередньо рівень володіння мовою. На підставі проведеного дослідження зроблено висновок щодо необхідності подальшого осучаснення викладацьких практик, результатом чого має стати саме володіння мовою, а не лише вміння перекладати спеціалізовану літературу. Запропоновано низку заходів щодо сприяння ефективності іншомовної підготовки в закладах вищої освіти.