У статті автором проаналізовано зміст поняття “євроінтеграція”. Так, під євроінтеграцією розуміють практичні вигоди, які отримує кожний громадянин України від того, що країна починає жити за новими, високими стандартами; можливості, які відкриваються для українських підприємців, студентів, виробників завдяки можливості навчатися в Європі та постачати туди свої товари; безпечну продукцію для споживачів, що вироблена за європейськими стандартами; один з стратегічних напрямків розвитку української держави; зміна світогляду людини тощо.
Розглянуто зміст нововведень, які необхідно запровадити для виконання вимог вступу України до ЄС. Ці вимоги стосуються бюрократичних процесів, що пов’язані з організаційною та управлінською діяльністю в нашій країні; подоланням корупції у всіх сферах життєдіяльності суспільства; змінами у законодавчій базі щодо гендерних прав і можливостей жінок й чоловіків, їх рівності перед законом, повага один до одного; економічними та технологічними змінами в розвитку країни; покращенням якості освітнього процесу в підготовці майбутнього фахівця тощо. Проведено аналіз змін, які вже відбулися і ще тривають в вищій освіті. Досліджено сучасні підходи науковців щодо вивчення, аналізу, та виокремлення необхідних кроків України в євроінтеграційний освітній простір. Так, питання практичних аспектів розвитку української системи вищої освіти в умовах співпраці з Європейським Союзом науковці досліджують через вивчення особливостей модернізації вищої освіти, академічну мобільність, систему впровадження новітніх освітніх програм, співпрацю з громадськими організаціями, міжнародну співпрацю тощо.
In the article, the author analyzed the meaning of the concept of “European integration”. Thus, European integration is understood as the practical benefits that every citizen of Ukraine receives from the fact that the country begins to live according to new, high standards; opportunities that open up for Ukrainian entrepreneurs, students, manufacturers thanks to the opportu-nity to study in Europe and supply their goods there; safe products for consumers, manufactured according to European standards; one of the strategic directions of the development of the Ukrainian state; a change in a person's outlook, etc. The content of the innovations that must be implemented to fulfill the requirements for Ukraine's accession to the EU has been considered. These requirements relate to bureaucratic processes related to organizational and management activities in our country; overcoming corruption in all spheres of society's life; changes in the legislative framework regarding the gender rights and opportunities of women and men, their equality before the law, respect for each other; economic and technological changes in the country's development; improving the quality of the educational process in training a future specialist, etc. An analysis of the changes that have already taken place and are still ongoing in higher education has been carried out. The modern approaches of scientists to the study, analysis, and identification of the necessary steps of Ukraine in the Euro-pean integration educational space have been studied. Thus, scientists investigate the practical aspects of the development of the Ukrainian higher education system in the conditions of cooperation with the European Union through the study of the features of the modernization of higher education, academic mobility, the system of implementing the latest educational programs.