У статті робиться спроба окреслити спільні точки дотику законодавчого підґрунтя Європейського Союзу й України у сфері неперервної освіти в умовах трансформації суспільства, зокрема, аналізуються такі європейські документи, як Комюніке конференції європейських міністрів вищої освіти, Меморандум неперервної освіти Європейського Союзу, Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського парламенту та Ради (ЄС) “Про основні компетенції для навчання протягом усього життя”, інші. Зіставлено українські законодавчі акти, як-от Закон України «Про освіту», Концепцію розвитку педагогічної освіти, Стратегію розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки, інші, які унормовують питання неперервної освіти в нашій державі. Наголошено, що одним з елементів, який був успішно інтегрований в українську систему освіти, є Європейська кредитна трансферно-накопичувальна система. Акцентується увага на особливостях застосування компетентнісного підходу у процесі неперервної освіти в умовах європейської інтеграції. Розглянуто та проаналізовано європейські й українські підходи до формування та розвитку ключових компетентностей під час неперервного професійного розвитку педагогічних працівників. Актуалізовано необхідність удосконалення професійної підготовки педагогів через орієнтацію змісту неперервної освіти на компетентнісний підхід. З’ясовано умови успішного професіогенезу педагогічних працівників крізь призму компетентнісного підходу в сучасному освітньому просторі України. Зроблено висновок щодо ролі успішної реалізації компетентнісного підходу в системі неперервної освіти в умовах європейської інтеграції нашої держави в контексті підготовки сучасної конкурентоспроможної особистості для активного життя в умовах світової глобалізації.
The article attempts to outline the common points of contact of the legislative basis of the European Union and Ukraine in the field of continuing education in the context of the transformation of society, in particular, it analyzes such European doc-uments as the Communiqué of the Conference of European Ministers of Higher Education, the Memorandum of Continuing Education of the European Union, Recommendation 2006/962/EC of the European of the Parliament and Council (EU) “On core competencies for lifelong learning” and others. Ukrainian legislative acts, such as the Law of Ukraine on Education, the Concept for the Development of Pedagogical Education, the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2021–2031, and others, which regulate the issue of continuous education in our country, are compared. It was emphasized that one of the elements that was successfully integrated into the Ukrainian education system is the European credit transfer and accumulation system. Emphasis is placed on the peculiarities of the application of the competence approach in the process of continuous education in the conditions of European integration. The European and Ukrainian approaches to the formation and development of key competences during the continuous professional development of pedagogical workers were considered and analyzed. The need to improve the professional training of teachers due to the orientation of the content of continuous education to the competency approach has been updated. The conditions for the successful professionalization of pedagogical workers through the prism of the competence approach in the modern educational space of Ukraine are clarified. A conclusion is made regarding the role of successful implementation of the competence approach in the system of continuous education in the conditions of the European integration of our country in the context of training a modern competitive personality for an active life in the conditions of world globalization.