Internationalization of education in general and higher education, in particular, is an essential condition for maintaining a high level of competitiveness in the market of educational services of both a separate institution and the national education system in general, especially in a globalizing world. Based on the analysis of the works of foreign and national scientists, the authors conclude that educational globalization is a complex phenomenon that arose and is developing under the influence of political, economic, and cultural globalization factors. The authors of the article clarified the main priorities, goals, methods, tools, and expected results of the internationalization of the higher education system in Ukraine, taking into account modern European trends in the development of the educational services market. The following priorities of the internationalization of the educational services market in Ukraine are defined: strengthening of Ukraine’s position in the international arena; readiness of Ukraine to act on the educational services market; activation of the institutional development process of domestic institutions of higher education; development of international educational and scientific activities by establishing permanent strategic partnership relations between the Ukrainian universities and other countries’ ones. The article also reveals four main types of educational services export that Ukraine should actively develop: students’ mobility, academic mobility, academic partnership, and educational expansion. Increasing the export of educational services to the EU should become the object and subject of a purposeful national policy of the Ukrainian state, focused on solving not only educational, but also economic, social, and political problems. In terms of modern all-European trends in the development of higher education, the authors identify the following issues as the main directions of the higher education system development in Ukraine: modernization and introduction of new educational programs and innovative technologies; creation of appropriate conditions for attracting qualified scientific and pedagogical personnel, including foreign ones; internationalization of the scientific and educational environment; intensification of academic and scientific mobility of students and teachers, the establishment of partnership relations with leading educational institutions of Europe and the world; development and improvement of the foreign language environment.
В епоху освітньої глобалізації необхідною умовою збереження високого рівня конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг як окремого закладу, так і загалом національної освітньої системи є інтернаціоналізація освіти, зокрема вищої. На основі аналізу праць закордонних і вітчизняних науковців автори доходять висновку, що освітня глобалізація є складним явищем, що виникло і розвивається під сукупним впливом політичного, економічного і культурного глобалізаційних чинників. Авторами статті з’ясовано основні пріоритети, цілі, методи, інструменти, очікувані результати інтернаціоналізації системи вищої освіти в Україні з урахуванням сучасних європейських тенденцій розвитку ринку освітніх послуг. Серед пріоритетів інтернаціоналізації ринку освітніх послуг в Україні визначені: посилення позиції України на міжнародній арені; готовність України активно діяти на ринку освітніх послуг; активізація процесу інституційного розвитку вітчизняних закладів вищої освіти; розвиток міжнародної освітньо-наукової діяльності шляхом установлення сталих стратегічних партнерських зв’язків між університетами України й інших країн. Також у статті схарактеризовані чотири основні види експорту освітніх послуг, які Україна має активно розвивати: студентська мобільність, академічна мобільність, академічне партнерство, освітня експансія. Збільшення експорту освітніх послуг в напрямі Європейського Союзу повинно стати об’єктом і предметом цілеспрямованої національної політики української держави, орієнтованої на вирішення не лише освітянських, а й економічних, соціальних, політичних проблем. У контексті сучасних загальноєвропейських тенденцій розвитку вищої освіти основними напрямами розвитку системи вищої освіти в Україні автори визначають: модернізацію та впровадження нових освітніх програм та інноваційних технологій; створення належних умов для залучення кваліфікованих науково-педагогічних кадрів, закордонних також; інтернаціоналізацію науково-освітнього середовища; інтенсифікацію академічної та наукової мобільності студентів і викладачів, встановлення партнерських відносин із провідними навчальними закладами Європи і світу; розвиток і вдосконалення іншомовного середовища.