У статті теоретично обгрунтовано та емпірично досліджено вплив порушення голосу органічного генезу на емоційний стан підлітків. Акцентовано увагу на те, що механізм голосоутворення тісно пов'язаний з розвитком мовлення дитини. Контроль механізму голосоутворення здійснюється ЦНС, яка разом зі слуховою системою та іншими виконавчими органами забезпечує реалізацію різних процесів вищої нервової діяльності людини, у тому числі, мовлення. Будь-які анатомічні зміни в виконавчих органах (органічна патологія гортані) призводять до того, що порушується процес голосоутворення та розвиток мовлення дитини.
Досліджено основні характеристики голосу (висота, сила, тембр) та мелодико-інтонаційну сторони мовлення у дітей з органічною патологією гортані (хронічний рубцевий стеноз гортані та папіломатоз гортані) та відмічено, що вони мають низький рівень їх сформованості, що порушує процес породження мовлення на етапі формування експресивного мовлення. За допомогою тестування VHI-30 мали можливість відслідкувати негативні зміни в функціональному, фізичному та емоційному статусі дитини. Серед обстежуваних дітей з органічною патологією гортані (за допомогою тестування VHI-30) визначено, що всі діти мають тяжкі порушення голосу і вважають, що їхній голос негативно впливає на якість життя; діти якомога менше використовують свої комунікативні здібності і перш за все це пов’язано з їх негативним емоційним ставленням до свого зміненого голосу. У дітей, у яких виявлені суттєві зміни в голосі, можуть формуватися негативні емоційні порушення. Відсутність позитивної спрямованості до комунікації уможливлює запуск порушення породження мовлення.
В результаті проведеного дослідження ми рекомендуємо комплексний супровід мультидисциплінарною командою фахівців дітей з органічною патологією гортані, що позитивно сприятиме відновленню або покращенню акустичних характеристик голосу дітей, їх емоційного стану та налагодженню процесу розвитку мовлення за
допомогою систематизованих логофонопедичних занять.
In the article, aspects of glottic incompetence in the speech generation system of adolescent children with organic pathology of the larynx are theoretically substantiated and practically proven.
The emphasis is placed on the fact that the mechanism of phonation is closely related to the development of the child's speech. The voice-formation mechanism control is carried out by the central nervous system, which, together with the auditory system and other executive organs, ensures the implementation of various processes of higher nervous activity of man, including speech. Any anatomical changes in the executive organs (organic pathology of the larynx) lead to the following: the process of voice formation and the development of the child’s speech are disrupted.
The basic characteristics of the voice (height, force, timbre) and melodic-intonational sides of speech in children with organic pathology of the larynx have been investigated (chronic cicatrical laryngostenosis and laryngeal papillomatosis) and it is noted that they have a low level of their formation. This has been proven through the VHI-30 testing, which allowed the tracking down of the negative changes in the functional, physical and emotional status of the child, who has voice and speech dysfunction. Among the examined children with organic laryngeal pathology (using VHI-30 testing), it was determined that all children have severe voice disorders and believe that their voice negatively affects the quality of their life; children use their communication skills as little as possible and this is primarily due to their negative emotional attitude towards their changed voice. Changes or absence to/of the childs voice lead(s) to the formation of his/her emotional disorders that contribute to the reverse of the development of speech, consequently, degradating of speech. The lack of a positive orientation to communicate makes it possible to launch the disruptive process of psycholinguistic aspects of speech production.
The study revealed a number of dysfunctions in adolescent children with organic pathology of the larynx, affecting the development of their speech, and provides for the complex impact of specialists on this cohort of children in order to level these dysfunctions. Complex treatment of children with organic pathology of the larynx will positively affect the child's voice, emotional state and active development of speech.