Статтю присвячено аналізу векторів сучасної освіти в контексті європеїзації вітчизняної вищої школи й осучаснення механізмів професійного поступу освітян крізь призму формування ними власної траєкторії особистісного розвитку. Узагальнення результатів науково-педагогічних досліджень дозволило виділити й охарактеризувати спектр освітніх проблематик, зважаючи на реалії ХХІ століття загалом і впровадження європейських стандартів щодо реалізації освітнього процесу у вищій школі та системі післядипломної педагогічної освіти зокрема.
У розвідці сфокусовано увагу на зіставленні традиційних практик організації освітнього процесу із сучасними наративами. Головну увагу приділено висвітленню досвіду європейських країн щодо застосування ефективних механізмів диджиталізації в освітньому процесі у вищій школі та підвищення фахової майстерності освітян. Репрезенто-вано широкий спектр технологій, методів і прийомів навчання, що супроводжуються інструкціями щодо їх застосування в освітньому процесі. Автори загострили увагу на візуалізації дисциплінарних кейсів, зважаючи на сучасні реалії та форми поширення інформації. Серед методів дослідження зазначено як теоретичні (аналіз, синтез, індукція, дедукція, порівняння, класифікація, узагальнення, абстрагування та конкретизація), так й емпіричні (метод педагогічного спостереження, що передбачив пізнання наративів дійсності, зовнішніх зв’язків і ставлень; ефективності використання та віддання переваги окремим технологіям, методам і прийомам навчання з подальшим обґрунтуванням). Зроблено висновок про необхідність дослідження стрижневих аспектів, що постали в умовах існування диджиталізованого суспільства через вивчення та пошук ефективних механізмів щодо реалізації таких концептуально-освітніх векторів: організації проєктної діяльності, осучаснення технологій, методів і прийомів навчання, поєднання різних технік / форм оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти, упровадження інтегрованих підходів щодо вивчення широкого спектра дисциплін, пошуку дієвих механізмів організації ефективного зворотного зв’язку між учасниками освітнього процесу тощо.
The article deals with the analysis of the vectors of modern education in the context of the Europeanization of the national higher education and the modernization of the mechanisms of teachers’ professional development in the light of the formation of their own personal development trajectories. Generalization of the results of scientific and pedagogical researches made it possible to identify and characterize the range of educational issues, taking into account the realities of the 21’st century in general and the introduction of European standards for the implementation of the educational process in higher education and the system of postgraduate pedagogical education in particular. The paper focuses on the comparison of traditional practices of organizing the educational process with modern narratives. Particular attention is paid to describing the experience of European countries in the development of effective mechanisms for the implementation of digitalized processes in higher education and improving the professional skills of educators. The study represents a wide range of technologies, methods and teaching techniques, accompanied with instructions for their use in the educational process. The authors concentrate on the visualization of disciplinary cases, taking into account modern realities and forms of information dissemination. The article uses both theoretical (analysis, synthesis, induction, deduction, comparison, classification, generalization, abstraction and specification) and empirical (method of pedagogical observation, involving the knowledge of narratives of reality, external relations and attitudes; efficiency of use and preference for certain technologies, methods and techniques of teaching with subsequent justification) research methods. It is concluded that it is necessary to study the core aspects that have arisen in the conditions of the existence of a digital-ized society through the study and search for effective mechanisms for the implementation of such conceptual and educational vectors as: organizing project activities, modernizing teaching technologies, methods and techniques, combining various tech-niques / forms of assessing and evaluating educational achievements of applicants for education, implementation of integrated approaches to studying a wide range of disciplines, the search for effective mechanisms for organizing effective feedback between participants in the educational process, etc.