У статті окреслено проблему педагогічної технології формування граматичного поняття «Іменник» у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення. Здійснено ґрунтовний аналіз спеціальної науково-теоретичної та програмно-методичної літератури з даного питання. З’ясовано, що означена проблема є малорозробленою та актуальною. Зазначено, що знайомство з частинами мови в початковій школі починається з вивчення іменника. Наголошується, що важливе місце у процесі вивчення граматичного поняття «Іменник» посідає засвоєння фонетичної, лексичної та граматичної сторін мовлення. Визначено основні передумови та принципи, що забезпечують успішне засвоєння граматики рідної мови, етапи формування граматичного поняття «Іменник», загальні теоретико-методичні підходи щодо формування морфологічних категорій іменника у дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Подано алгоритми формування лексико-граматичних категорій іменника у даної категорії дітей, розкрито їхній зміст. Доведено, що розробка та впровадження необхідних педагогічних технологій у процес вивчення української мови у початковій школі сприятимуть самореалізації, саморозвитку учнів, стимулюватимуть їх до безперервного якісного навчання.
The article describes the problem of pedagogical technology of forming the grammatical concept of "noun" in younger schoolchildren with severe speech disorders in Ukrainian language and correctional-developmental lessons in a general education special school for children with severe speech disorders. The article describes the main features in the formation of lexical-semantic and grammatical links of the linguistic component of speech activity in this category of children. A thorough analysis of Special Scientific-theoretical and program-methodological literature on this issue and basic concepts is carried out. It was found out that this problem is poorly developed and relevant. It is noted that students' familiarization with parts of speech in primary school begins with the study of the noun as the most commonly used lexical and grammatical class of words, an important place in the process of studying the grammatical concept of "noun" is occupied by phonetics, vocabulary and grammar, which directly interact with each other. It is noted that full-fledged language acquisition at a practical level is a necessary condition for mastering grammar norms, mastering grammatical concepts and categories. Studying all sections of grammar precedes the accumulation of practical experience in applying various grammatical forms in Ukrainian language lessons. The main prerequisites and principles are defined, which ensure successful assimilation of the grammar of the native language, the stages of formation of the grammatical concept of "NOUN", general theoretical and methodological approaches to the formation of morphological categories of the noun (categories of gender, number, case) in younger schoolchildren with severe speech disorders. Algorithms for forming lexical and grammatical categories of nouns in this category of children are presented, and their content is revealed. It is proved that the development of modern pedagogical technologies, correctional-developmental models and systems, educational strategies in the process of learning the Ukrainian language in primary school will contribute to self-realization, self-development of students with severe speech disorder, encourage them to continuous high-quality learning.