ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Ісаєва, О. В. | |
dc.date.accessioned | 2023-02-06T14:17:14Z | |
dc.date.available | 2023-02-06T14:17:14Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Ісаєва, О. В. Емпіричне дослідження результатів впровадження інклюзивного навчання (порівняльна характеристика) / О. В. Ісаєва // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. – Вип. 42. – С. 14-28. – DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series19.2022.42.02 | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39028 | |
dc.description.abstract | У статті проаналізовано український досвід освіти дітей з особливими потребами. Розглянуто на прикладі Дніпропетровської області стан функціонування інклюзивних класів (груп) і закладів спеціальної освіти (спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів), представлено дослідження щодо функціонування в системі освіти для дітей з особливостями розвитку інклюзивного навчання та закладів спеціальної освіти. Доведено необхідність зв’язку між інклюзивними та спеціальними закладами задля забезпечення якісних освітніх послуг для дітей з особливими освітніми потребами. | uk |
dc.description.abstract | The article analyzes the Ukrainian and foreign experience of education of children with special needs. The results of the analysis of foreign literary sources, as well as a number of documents and legislative acts adopted in Ukraine, indicate that the problem of education and further integration of a person with developmental disabilities into society is international and currently relevant. The state of functioning of inclusive classes (groups) and special education institutions (special schools and educational rehabilitation centers) is considered on the example of the Dnipropetrovsk region, research is presented on the functioning of the education system for children with developmental features of inclusive education and special education institutions. The necessity of communication between inclusive and special institutions in order to ensure quality educational services for children with special educational needs has been proven. The author believes that the mechanism should be interdepartmental interaction, which involves the active participation of administrative structures, various institutions and organizations in the transformation of the education system, as well as educational multi-level integration between educational institutions, in the context of which the interaction of general secondary education institutions with special education institutions is carried out. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова | uk |
dc.subject | Спеціальна освіта | uk |
dc.subject | інклюзивна освіта | uk |
dc.subject | інклюзивне навчання | uk |
dc.subject | діти з особливими освітніми потребами | uk |
dc.subject | заклади спеціальної освіти | uk |
dc.subject | індивідуальна форма здобуття освіти | uk |
dc.subject | special education | uk |
dc.subject | inclusive education | uk |
dc.subject | children with special educational needs | uk |
dc.subject | special education institutions | uk |
dc.subject | individual form of education | uk |
dc.title | Емпіричне дослідження результатів впровадження інклюзивного навчання (порівняльна характеристика) | uk |
dc.title.alternative | Еmpirical research of results introduction of inclusive learning (comparison) | uk |
dc.type | Article | uk |