Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Емпіричне дослідження результатів впровадження інклюзивного навчання (порівняльна характеристика)

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ісаєва, О. В.
dc.date.accessioned 2023-02-06T14:17:14Z
dc.date.available 2023-02-06T14:17:14Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Ісаєва, О. В. Емпіричне дослідження результатів впровадження інклюзивного навчання (порівняльна характеристика) / О. В. Ісаєва // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. – Вип. 42. – С. 14-28. – DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series19.2022.42.02 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39028
dc.description.abstract У статті проаналізовано український досвід освіти дітей з особливими потребами. Розглянуто на прикладі Дніпропетровської області стан функціонування інклюзивних класів (груп) і закладів спеціальної освіти (спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів), представлено дослідження щодо функціонування в системі освіти для дітей з особливостями розвитку інклюзивного навчання та закладів спеціальної освіти. Доведено необхідність зв’язку між інклюзивними та спеціальними закладами задля забезпечення якісних освітніх послуг для дітей з особливими освітніми потребами. uk
dc.description.abstract The article analyzes the Ukrainian and foreign experience of education of children with special needs. The results of the analysis of foreign literary sources, as well as a number of documents and legislative acts adopted in Ukraine, indicate that the problem of education and further integration of a person with developmental disabilities into society is international and currently relevant. The state of functioning of inclusive classes (groups) and special education institutions (special schools and educational rehabilitation centers) is considered on the example of the Dnipropetrovsk region, research is presented on the functioning of the education system for children with developmental features of inclusive education and special education institutions. The necessity of communication between inclusive and special institutions in order to ensure quality educational services for children with special educational needs has been proven. The author believes that the mechanism should be interdepartmental interaction, which involves the active participation of administrative structures, various institutions and organizations in the transformation of the education system, as well as educational multi-level integration between educational institutions, in the context of which the interaction of general secondary education institutions with special education institutions is carried out. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова uk
dc.subject Спеціальна освіта uk
dc.subject інклюзивна освіта uk
dc.subject інклюзивне навчання uk
dc.subject діти з особливими освітніми потребами uk
dc.subject заклади спеціальної освіти uk
dc.subject індивідуальна форма здобуття освіти uk
dc.subject special education uk
dc.subject inclusive education uk
dc.subject children with special educational needs uk
dc.subject special education institutions uk
dc.subject individual form of education uk
dc.title Емпіричне дослідження результатів впровадження інклюзивного навчання (порівняльна характеристика) uk
dc.title.alternative Еmpirical research of results introduction of inclusive learning (comparison) uk
dc.type Article uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу