У статті висвітлюється явище патологічних оральних звичок у дітей, та важливість їх своєчасного подолання. Розглядаються причини виникнення, вплив на розвиток мовлення, зубощелепного ряду, емоційного стану дитини. Пропонується подолання патологічних оральних звичок у дітей, зокрема спричинених порушеннями сенсорної обробки інформації. Описане значення впровадження сенсорної дієти та сенсорно-інтегративних засобів для задоволення вестибулярних, пропріоцептивних та тактильних сенсорних потреб дитини та зменшення стану психоемоційного напруження. Аргументується значення детальної діагностики причин та важливість комплексного підходу до подолання даних звичок.
The article highlights the phenomenon of pathological oral habits in children and the importance of overcoming them in a timely manner. The causes, influence on the development of speech, dentition, emotional state of the child are considered. It is proposed to overcome pathological oral habits in children, in particular those caused by sensory processing disorders. The importance of the introduction of sensory diet and sensory-integrative means to meet the vestibular, proprioceptive and tactile sensory needs of the child and reduce the state of psycho-emotional stress is described. The importance of detailed diagnosis of the causes and the importance of a comprehensive approach to overcoming these habits is argued. The aim of the article is to demonstrate the causes and consequences of oral habits on child development, to prove the connection between the fixation of pathological habits in children with sensory processing disorders and to suggest methods and techniques of sensory development to overcome these habits. Pathological habits such as finger sucking, nail biting can be associated with various factors: traumatic experiences, emotional deprivation, increased anxiety, impaired sensory integration. It is important to pay attention to the manifestations of emotional discomfort of the child. To fully understand the situation, and therefore for the most effective solution may require consultation with a psychotherapist, psychologist, sensory therapist, speech therapist, orthodontist, orthopedist. It is the complex therapy and cooperation of specialists can be significant in working with PD and help eliminate both the causes and consequences of bad oral habits. Therefore, it is very important that adults pay attention to the harmful habits of children, in a timely manner turn to specialists who can help diagnose in detail and determine the cause of the problem of habit in this case. As there is information on the correlation of early oral habits with the understanding of abstract texts and concepts, it is necessary to further study the impact of different oral habits on different aspects of speech, learning and communication skills of children.