The paper deals with the study of self-presentation of virtual linguistic identity, which the authors consider as a multifaceted, specific type of linguistic identity functioning within electronic discourse. The key notions on the topic have been defined, as well as their synonyms have been introduced: language identity, virtual language identity, electronic discourse. In order to illustrate some synonymous lexical units listed above, which are most used by modern linguists, a statistical method has been used, and several diagrams have been provided. The authors emphasise that the first, inherent, and the most important component of any web-personality is self-presentation, which is strictly required in cyber space, and occurs during virtual communication by means of nicknames. The subject matter of the paper – mononyms that function during the Internet communication – names consisting of one element (opposed to polyonyms – names consisting of several words). There have been selected some nicknames-mononyms used by domestic and foreign celebrities (political figures, actors, writers, sportsmen, singers, etc.). The nicknames for the study were taken from the popular social networks Instagram and TikTok, which are used as the platforms not only for the purpose of communication, but also for the distribution of various information, conducting business, entertainment, finding common interests, etc. Summarizing, the authors focus on the fact that such phenomena as virtual language identity, electronic discourse and nicknames are complex and relevant topics for modern linguistic research. Virtual language identity itself is a multifaceted, complex phenomenon that functions in the global network, and the nickname remains its integral and important component as well as the main means of self-presentation.
Статтю присвячено вивченню самопрезентації віртуальної мовної особистості, під якою автори розуміють багатогранний, специфічний тип мовної особистості, що функціонує в інтернет-дискурсі. Визначено ключові ознаки цього поняття, а також описано сутність таких термінів, як ‘мовна особистість’, ‘віртуальна мовна особистість’, ‘електронний дискурс’. Для ілюстрації окремих синонімічних терміноодиниць, які найбільш поширені у працях сучасних лінгвістів, використано статистичний метод, а результати унаочнено діаграмами. Автори акцентують увагу на тому, що першим обов’язковим і найважливішим компонентом вебособистості вважається самопрезентація, що відбувається під час віртуальної комунікації через нікнейми. У роботі охарактеризовано мононіми, що функціонують в інтернеті, – імена, які складаються з одного елемента (на відміну від поліонімів – імен, які складаються з кількох слів). Відібрано інтернет-мононіми, якими користуються вітчизняні та зарубіжні відомі персони, а саме: політичні діячі, актори, письменники, спортсмени, співаки. Нікнейми для аналізу дібрано з популярних соціальних мереж Instagram та TikTok, якими користуються не тільки з метою комунікації, а й для поширення різноманітної інформації, ведення бізнесу, розваг, пошуку спільних інтересів тощо.
Такі феномени, як віртуальна мовна особистість, інтернет-дискурс, нікнейми є цікавими й актуальними темами для лінгвістичних досліджень. Сама віртуальна мовна особистість є різноаспектним, складним явищем, що функціонує в глобальній мережі, а нікнейм залишається її невід’ємною важливою складовою й основним засобом самопрезентації.