У публікації розкривається проблематика використання авторської пісні як складової
культурно-освітньої дозвіллєвої діяльності дошкільників. Компетентність дитини дошкільного віку у вокальній діяльності, зокрема у авторській пісні, відображається через розрізнення основних видів та жанрів пісень,виявленні особистісної позиції у процесі перевтілення у сценічний образ, здатності вокалізувати сюжетні композиції. У розмаїтті засобів впливу на формування творчих здібностей дитини дошкільного віку важливе місце посідає саме авторська пісня. Цей вид вокалу допомагає дитині глибше пізнати свій внутрішній світ спонукає її до самовдосконалення, викликаючи естетичні почуття у просторі дозвілля.
The publication reveals the problem of using an author's song as a component of the cultural and educational leisure activities of preschoolers. The competence of a preschool child in vocal activity, in particular in an author's song, is reflected through the distinction of the main types and genres of songs, the identification of a personal position in the process of transformation into a stage image, the ability to vocalize plot compositions. Among the variety of means of influence on the formation of creative abilities of a preschool child, an important place is occupied by the author's song. This type of vocal helps the child to get to know his inner world more deeply, encourages him to self-improvement, evoking aesthetic feelings in the space of leisure.