Розкрито сутність і зміст контекстно-професійної моделі розвитку компетентності
майбутнього педагога (сукупність методів, засобів, освітніх технологій) у відкритому освітньому просторі сучасного університету. Серед умов реалізації моделі визначено організацію квазіпрофесійної діяльності,міждисциплінарну інтеграцію знань, змішане навчання, посилення мотивації студентів до вивчення контекстних освітніх курсів, поглиблення фахової практичної підготовки, підвищення пізнавальної іакадемічної активності, створення можливостей для саморозвитку і самореалізації. Обгрунтовано інтегративний образ випускника-педагога, де мета, зміст і результати навчання сприймаються комплексно з урахуванням змін у професійній діяльності та спрямовані на формування його широкої соціально-професійної компетентності.
The essence and content of the context-professional model of competence development of the future teacher (a set of methods, means, educational technologies) in the open educational space of a modern university is revealed. Among the conditions for the model implementation, major points are defined as: the organization of quasiprofessional
activities, interdisciplinary integration of knowledge, mixed learning, strengthening students’ motivation to study contextual educational courses, deepening professional practical training, increasing cognitive and academic activity, creating opportunities for self-development and self-realization. The integrative image of a graduate teacher is
substantiated, where the purpose, content and results of training are perceived comprehensively, taking into account changes in professional activity and aimed at the formation of his broad social and professional competence.