У статті аналізуються аспекти освітньої діяльності, методи реалізації та морально-виховні орієнтири протестантських громад в культурно-суспільному просторі досліджуваного періоду. Виокремлено напрямки позаінституційної громадсько-педагогічної діяльності, зокрема, в поширенні елементарної грамотності серед населення. Окремим компонентом діяльності протестанських громад виділено поєднання європейського та вітчизняного освітнього досвіду, взаємодію православних та протестантських педагогів, громадських діячів в напрямку поширення освіти та національних ціннісних орієнтирів.
The article analyzes aspects of educational activity, methods of implementation and moral and educational orientations of Protestant communities in the cultural and social space of the studied period. Areas of non institutional social and pedagogical activity are singled out, in particular, in the spread of elementary literacy among the population. A separate component of the activities of Protestant communities is the combination of European and
domestic educational experience, the interaction of Orthodox and Protestant teachers, public figures in the direction of the spread of education and national value orientations.