У статті здійснено психолого-педагогічний аналіз поняття «індивідуальна освітня траєкторія», розкрито різно-
маніття і протиріччя авторів у його трактуванні. Охарактеризовано сутність «індивідуальна освітня траєкторія»
та з’ясовано значення означеного поняття для професійного розвитку здобувачів. Індивідуальна освітня траєкторія
представлена як персональний шлях реалізації особистісного потенціалу здобувача магістратури в освітньому про-
сторі закладу післядипломної освіти. Відзначено, що незважаючи на наявність великої кількості наукових досліджень
з приводу дефініції означеного поняття, воно залишається і досі дискусійними та потребує більш детального вивчення.
Стратегічна мета сучасної вищої професійної освіти полягає у підготовці в магістратурі професіоналів, здатних
до самореалізації, самоактуалізації і саморозвитку у професійній діяльності, що гармонійно поєднують як особистіс-
ні, так і професійно значущі якості та здібності. Відтак, розробка та реалізація індивідуальної освітньої траєкторії
навчання дозволять здобувачеві в умовах магістратури розвинути саме ті якості, здібності, компетенції та компе-
тентності особистості, які потрібні майбутньому професіоналу. Зокрема, такі, які є затребуваними сучасним рин-
ком праці, а саме самостійність, самоаналіз, самопізнання, самовдосконалення, самоосвіти, мобільність, гнучкість,
креативність, ініціативність, здатність робити вибір і нести за нього відповідальність, осмислювати життєві
та професійні цінності.
Розглянуто елементи освітньої парадигми, які є важливими для впровадження системи індивідуальних освітніх
траєкторій професійного розвитку під час навчання в магістратурі у системі післядипломної освіти. Окреслені
основні напрямки організації освітнього процесу за індивідуальними освітніми траєкторіями. Обґрунтовано важ-
ливість індивідуальних освітніх траєкторій професійного розвитку особистості здобувача під час навчання в магі-
стратурі. Подається опис чинників, які впливають на професійний розвиток здобувачів магістратури та стадії їх
професіоналізації.
The article analyzes the psychological and pedagogical analysis of the concept of «individual educational trajectory»,
reveals the diversity and contradictions of the authors in its interpretation. The characterized of «individual educational trajectory
» is described and the significance of this concept for the professional development of the students is clarified. It is noted that
despite the presence of a large number of scientific studies on the definition of this concept, it remains controversial and needs
more detailed study.
The strategic goal of modern higher professional education is to prepare for a master's degree professionals capable
of self-realization, self-actualization and self-development in professional activities. Therefore, the development and implementation
of an individual educational trajectory of study will allow the applicant in the master's program to develop exactly
those qualities, abilities, competencies and competencies of the individual that the future professional needs. In particular,
those that are in demand in the modern labor market, namely independence, introspection, self-knowledge, self-improvement, self-education, mobility, flexibility, creativity, initiative, ability to make choices and take responsibility for it, comprehend life
and professional values.
Elements of the educational paradigm that are important for the implementation of the system of individual educational
trajectories of professional development during master’s studies in the system of postgraduate education are considered. The
main directions of the organization of the educational process according to individual educational trajectories are outlined. The
importance of individual educational trajectories of professional development of the applicant's personality during master's
studies is substantiated. The description of the factors influencing the professional development of master's degree students
and the stages of their professionalization is given.