Окреслено особливості формування граматичної компетентності студентів-іноземців пропедевтичного етапу
навчання. Доведено, що її сформованість забезпечується дотриманням основних дидактичних принципів навчання
української мови та врахуванням домінуючої ролі граматичних навичок, ефективність формування яких залежить від
правильного визначення лінгводидактичних підходів, форм, методів, прийомів, засобів навчання, правильного їх добору
й ефективного застосування.
Здійснено аналіз методичної літератури з питань особливостей добору й реалізації методів та прийомів навчання
граматики української мови; формування мовних граматичних навичок; удосконалення методів формування іншомов-
ної граматичної компетенції. Доведена доцільність дослідження особливостей її формування в інокомунікантів.
Визначено поняття «граматична компетенція», «граматичні навички», «експресивні навички», «рецептивні нави-
чки», «мовленнєві граматичні навички», «морфолого-синтаксичні навички» й аргументована важливість їх формуван-
ня в інокомунікантів, які починають вивчати українську мову з метою подальшого здобуття фаху в закладах вищої
освіти України.
З’ясовано, що оволодіння мовленням у процесі вивчення другої мови розпочинається із засвоєння знань фонетичних,
граматичних закономірностей цієї мови. Навчаючи граматики, викладач формує лінгвістичну компетенцію студента
й головну її складову – граматичну компетенцію.
Визначено, що успішність іншомовного спілкування безпосередньо залежить від сформованості іншомовної гра-
матичної компетентності студентів-іноземців. Наголошено на важливості отримання викладачем фідбеку з метою
покращення взаємодії.
Запропоновано використання міні-текстів, де вживалася би знайома лексика переважно в певному відмінку для
систематизації й узагальнення наявних теоретичних знань інокомуніканта, розширення новими ознаками лінгвістич-
них можливостей, що поглиблює розуміння певного мовного явища; вправ на розвиток аналітичного мислення, вдоско-
налення мовленнєвих умінь.
The article outlines the characteristics of formation of grammatical competence in foreign students of the propaedeutic stage
of study. It is proved that formation is ensured by observance of the basic didactic principles of Ukrainian language teaching
and taking into account the dominant role of grammatical skills, the effectiveness of which depends on the correct definition
of didactic approaches, forms, methods, techniques, teaching aids, their selection and effective application.
The methodical literature concerning chatacteristics of the selection and implementation of methods and techniques of teaching
Ukrainian grammar; formation of language grammar skills; improving the methods of formation of the foreign grammatical
competence were analyzed. The feasibility of studying the characteristics of its formation at foreign students has been proved.
The concepts of "grammatical competence", "grammatical skills", "expressive skills", "receptive skills", "speech grammar
skills", "morphological skills", "morphological skills", "syntactic skills", "morphological and syntactic skills" are defined
and the importance of their formation in communicators who began to study the Ukrainian language in order to further obtain
a profession in higher education institutions of Ukraine.
It was found that mastering speech in the process of learning a second language begins with the acquisition of phonetic,
grammatical laws. When teaching grammar, the teacher forms the linguistic competence of the student and its main component
– grammatical competence.
It is determined that the success of foreign language communication directly depends on the formation of foreign language
grammatical competence of foreign students. The importance of receiving feedback from the teacher in order to improve interaction
was emphasized.
The use of mini-texts is proposed, where familiar vocabulary would be used mainly in a certain case to systematize, generalize
and deepen the existing theoretical knowledge of the foreign communicant, clarify and expand new features of linguistic
possibilities, which determines the degree of completeness of understanding a particular linguistic phenomenon; exercises for
the development of analytical thinking, steady attention, improvement of speech skills.