В статті подано визначення контрольно-оцінювальної самостійності молодших школярів й визначено критерії її
сформованості – ініціативність, готовність учня виконувати дії самоконтролю й самооцінювання без зовнішнього
спонукання; оперативність, знання різних видів контролю й оцінювання, уміння й навички їх використання; усвідомлен-
ня, самостійний вибір способів самоконтролю, самооцінки, діяльності.
Автором описано етапи оцінювальної діяльності вчителя початкових класів та деякі форми, методи й прийо-
ми формування оцінювальної самостійності здобувачів освіти. Виявлено, що оцінювальна самостійність містить
дві складові: власні, чітко усвідомлені критерії якості навчальної діяльності та володіння способами оцінювання.
Проаналізовано поетапний процес формування оцінювальної самостійності молодших школярів, який відрізняєть-
ся переходом від репродуктивного способу навчання до продуктивного та продуктивно-творчого. Зазначено, що
формування оцінювальної самостійності є процесом формування в молодших школярів аналітичних і оцінювальних
умінь і здійснюється в умовах спільної оцінювальної діяльності вчителя та учнів. Визначено основні педагогічні умо-
ви формування оцінювальної самостійності здобувачів освіти: це критеріальна безбальна оцінювальна система як
основа; діяльнісний підхід до організації освітнього процесу. Контроль і оцінювання результатів навчання в почат-
кових класах автор пропонує розглядати лише в контексті пізнавальної діяльності учнів як особливі дії, спрямовані
на управління нею; як складові навчальної діяльності; пошуково-дослідницький тип предметного змісту, орієнтова-
ний на розв’язання системи навчальних (проблемних) завдань, пошук і конструювання різних способів пізнавальної
діяльності; спрямованість педагогічної діяльності не на методи навчання, а методи учіння школярів, що формує
бажання й основи вміння вчитися.
The article presents the definition of control and evaluation independence of primary school students and defines the criteria
for its formation – initiative, readiness of the student to perform actions of self-control and self-evaluation without external
motivation; efficiency, knowledge of different types of control and evaluation, skills and abilities to use them; awareness, independent
choice of ways of self-control, self-esteem, activity.
The author describes the stages of assessment activities of primary school teachers and some forms, methods and techniques
of forming the assessment independence of students. It was found that assessment independence contains two components:
own, clearly understood criteria for the quality of educational activities and mastery of assessment methods. The step-bystep
process of formation of evaluative independence of primary school students is analyzed, it differs in the transition from
the reproductive way of learning to productive and productive-creative. It is noted that the formation of assessment independence
is a process of formation of analytical and assessment skills of primary school students and is carried out in the conditions
of joint assessment activities of teachers and students. The main pedagogical conditions for the formation of evaluative independence
of students are determined: it is a criterion verbal evaluation system as a basis; activity approach to the organization of the educational process. The author proposes to consider the control and evaluation of learning outcomes in primary school
only in the context of students' cognitive activity as special actions aimed at managing it; as components of educational activities;
research type of subject content, focused on solving a system of problematic educational tasks, search and construction
of different ways of cognitive activity; orientation of pedagogical activity on methods of teaching of students that forms desire
and bases of ability to learn.