У статті здійснено аналіз реалізації принципу наступності між дошкільною та початковою, між початковою
та базовою ланками в інклюзивному освітньому середовищі. Виявлено низку проблем реалізації принципу наступності
на сучасному етапі на прикладі Сумського регіону, такі як відсутність співпраці вихователів з вчителями початкової
ланки, низький рівень знань педагогів щодо психофізіологічних особливості дітей з ООП, різні підходи до підготовки
вчителів початкової та старшої школи, недостатня наступність у шкільних підручниках, різні підходи до підготовки
вчителів початкової та старшої школи, відсутність співпраці вчителів початкових і середніх класів, відсутність спіл-
кування та тематичних зустрічей між учнями початкових і середніх класів.
Особливе місце у формуванні основ творчої, інтелектуальної діяльності, особистісно-ціннісних орієнтирів вхо-
дження дитини з особливими освітніми потребами в освітнє середовище посідає процес спілкування з однолітками
й дорослими. Саме від освітнього закладу залежить подальша активність дитини, можливість самовираження, її
самоусвідомлення. У зв’язку з цим, важливого значення набувають принципи наступності та безперервності навчання
в дошкільному й шкільному закладах освіти.
Виокремлено, що, внаслідок інтенсивної реалізації на практиці основних підходів та засад, інклюзія ставить перед
середовищем закладу дошкільної освіти та Новою українською школою багато нових завдань і складних питань. Прин-
цип наступності створює умови цілісного розвитку особистості. Створення наступності між дошкільною і шкіль-
ною ланками освіти за сучасних умов є дуже важливою для дітей, що потребують додаткової освітньої підтримки.
Але, на жаль, існуюча система освіти на сучасному етапі не в повному обсязі задовольняє рівність прав на освіту,
відповідає їх запитам та особистим потребам учня з особливими освітніми потребами. Неналежна увага приділя-
ється розгортанню системи ранньої діагностики і корекції порушень розвитку, дошкільного виховання, навчання, що
призводить до порушення наступності та наступності системи освіти.
Розкрито шляхи реалізації принципу наступності між закладом дошкільної освіти та закладом загальної серед-
ньої освіти.
Наступність забезпечує природній та гармонійний розвиток, основи виховання та навчання, закладених у дошкіль-
ному віці, створює психолого-педагогічний умови для успішного переходу молодшого школяра з особливими освітніми
потребами в основну школу. Принцип наступності запобігає виникненню кризових явищ у психічному розвитку дитини
з особливими освітніми потребами під час змін її життєвого простору
Аналізували, що вчителям початкових класів впровадження завдань наступності у навчанні учнів 4-х класів необ-
хідно дотримуватися таких вимог : ретельніше вивчити та виконати вимоги державного стандарту, навчальної про-
грами та інших нормативних документів, що стосуються організації роботи в початковій школі; постійно слідкувати
за якісним засвоєнням навчального матеріалу, не розділяючи його на «важливий» і «неважливий»; організувати про-
тягом навчання у четвертому класі систематичне повторення вивченого матеріалу та ретельно виконувати аналіз
типових помилок і вчасно робити корекцію знань учнів.
Встановлено, що діяльність закладів освіти щодо забезпечення принципу наступності в інклюзивному освітньому
має здійснюватися педагогічними колективами спільно і системно, що забезпечить успішний та психологічно виваже-
ний для дитини перехід із одного рівня на наступний.
Авторкою використано результати власного дослідження, яке проводилося серед закладів загальної середньої осві-
ти, де запроваджено інклюзивне освітнє середовище впродовж 2021–2022 рр. у м. Суми та Сумського регіону.
The article analyzes the implementation of the principle of continuity between preschool and primary, between primary
and basic levels in an inclusive educational environment. A number of problems of implementation of the principle of continuity
at the present stage on the example of Sumy region, such as lack of cooperation of educators with primary school teachers,
low level of knowledge of teachers on psychophysiological characteristics of children with SEN, different approaches to primary
and secondary school teachers, insufficient continuity in school textbooks, ifferent approaches to the training of primary
and secondary school teachers, lack of cooperation between primary and secondary school teachers, lack of communication
and thematic meetings between primary and secondary school students.
It is pointed out that, due to the intensive implementation in practice of the main approaches and principles, inclusion
poses many new challenges and complex issues to the environment of the preschool institution and the New Ukrainian School.
The principle of continuity creates the conditions for the holistic development of the individual. Creating continuity between
preschool and school education in modern conditions is very important for children who need additional educational support.
The ways of realization of the principle of continuity between the institution of preschool education and the institution
of general secondary education are revealed.
It is established that the activities of educational institutions to ensure the principle of continuity in inclusive education
should be carried out by pedagogical teams jointly and systematically, which will ensure a successful and psychologically balanced
transition for a child from one level to the next.