The article analyzes the current requirements for professional training of future teachers, emphasizes the importance
of its methodological component. Based on the analysis of scientific sources, the importance is proved, the essence is
substantiated and the peculiarities of application of modeling in the conditions of higher pedagogical education, which
has the ability to combine the possibilities of theoretical and empirical knowledge of pedagogical reality. The intermediate
status of modeling between theory and experiment in the conditions of pedagogical education is proved. The model as
a result of modeling is characterized, its essence is defined, distinctive features and types of models created in pedagogical
education are presented.
The author's understanding of the essence (abstract image of the process of formation of methodical competence of future
teachers, integral operational system, which schematically and generalizedly reproduces its structure, stages, conditions,
methods and mechanisms of implementation, relationships and relationships between elements) and basic functions, gnostic,
reproductive, transformative, prognostic) developed conceptual model of formation of methodical competence of future teachers.
The principles of realization of the developed model are defined and described. The author substantiates the components
of the proposed model of formation of methodological competence of future teachers.Its content is revealed through three
interrelated stages. The theoretical and methodological stage involved determining the methodological principles of building
the process of formation of the studied phenomenon; procedural-technological – technological support of the process of formation
of methodical competence of future teachers on the basis of realization of scientifically substantiated pedagogical conditions;
reflexive and effective included monitoring the formation of methodological competence of future teachers.
У статті проаналізовано сучасні вимоги щодо професійної підготовки майбутніх педагогів, акцентовано на
важливості її методичного складника. На основі аналізу наукових джерел доведено значення, обґрунтовано сутність
і висвітлено особливості застосування в умовах вищої педагогічної освіти моделювання, що володіє здатністю
об’єднати можливості теоретичного й емпіричного пізнання педагогічної дійсності. Доведено проміжний статус
моделювання між теорією й експериментом в умовах педагогічної освіти. Схарактеризовано модель як результат
моделювання, визначено її сутність, представлено відмітні особливості й види створюваних в педагогічній освіті
моделей. Запропоновано авторське розуміння сутності (абстрактний образ процесу формування методичної
компетентності майбутніх педагогів, цілісна операційно задана система, що схематично й узагальнено відтворює його
структуру, етапи перебігу, умови, способи і механізми реалізації, взаємозв’язки і взаємовідношення між елементами)
й основних функцій (збагачувальна, гностична, відтворювальна, перетворювальна, прогностична) розробленої
концептуальної моделі формування методичної компетентності майбутніх педагогів.
Визначено й описано принципи реалізації розробленої моделі. Автором обґрунтовано складники пропонованої моделі
формування методичної компетентності майбутніх педагогів. Її зміст розкривається через три взаємопов’язаних
етапи. Теоретико-методологічний етап передбачав визначення методологічних принципів побудови процесу
формування досліджуваного феномена; процесуально-технологічний – технологічне забезпечення процесу формування
методичної компетентності майбутніх педагогів на основі реалізації науково обґрунтованих педагогічних умов;
рефлексивно-результативний включав моніторинг сформованості методичної компетентності майбутніх педагогів.