В статті зроблена спроба систематизувати та класифікувати арсенал основних силових кистьових функцій
у дошкільників з орієнтацією на їхню предметно-практичну діяльність. На основі аналізу літературних джерел
та особистого багаторічного досвіду спостереження було створено робочу класифікацію силових кистьових функцій
у дошкільників старшого віку. Доведена значимість першочергового формування та корекції саме силових функцій
кисті в загальному психофізичному розвитку дошкільників. Дана детальна характеристика кожної функції як з істо-
ричної позиції (філогенетичний аспект), так і в ракурсі сучасної її актуальності. Особлива увага була приділена опор-
ній функції верхніх кінцівок – саме вона, на погляд автора, є основною в становленні опорно-рухової системи дитини
в період раннього онтогенезу і стимулює розвиток скелета та вертикалізації тіла до ортоградного положення. Пред-
ставлена логічна послідовність формування силових кистьових функцій у біологічно зумовленому філогенетично-он-
тогенетичному ланцюжку.
Показано зв’язок кожної з силових кистьових функцій з актуальним для людини (дитини) видом предметно-прак-
тичної діяльності. Коротко окреслено перспективні шляхи розвитку, формування та корекції кожної з зазначених
силових функцій.
У висновках автором наводиться орієнтовна робоча класифікація силових кистьових функцій людини: опорна, під-
тримуюча, ресорна, балансувальна-нижня, балансувальна-верхня, гребкова (плавникова), блокуюча, поштовхова, удар-
на, крокова, переката, захисна, страховочна, захоплююча, кидкова. Далі було актуалізовано лише ті основні силові
функції кистей, які необхідно розвивати у дошкільників для їхнього повноцінного психофізичного розвитку та подаль-
шої успішної соціалізації.
Перспективи дослідження силових кистьових функцій у дошкільників знаходяться у розробці методики діагносту-
вання цих функцій та методичного арсеналу їхнього подальшого розвитку та корекції.
The article attempts to systematize and classify the arsenal of basic power wrist functions in preschoolers with a focus on
their subject-practical activities. Based on the analysis of literature sources and personal long-term experience, a working classification
of power wrist functions in older preschoolers was created. The importance of the primary formation and correction
of the power functions of the wrist in the general psychophysical development of preschoolers is proved. A detailed description
of each function is given both from a historical standpoint (phylogenetic aspect) and from the perspective of its current relevance.
Particular attention was paid to the support function of the upper extremities – it is, in the author's opinion, fundamental
in the formation of the musculoskeletal system of the child in early ontogenesis and stimulates skeletal development and verticalization
of the body to orthograde position. The logical sequence of formation of power carpal functions in the biologically
conditioned phylogenetic-ontogenetic chain is presented.
The connection of each power wrist functions with the actual for the person (child) type of subject-practical activity is
shown. Promising ways of development, formation and correction of each of these power functions are briefly outlined.
In the conclusions the author gives an approximate working classification of human wrist functions: supporting, spring, balancing-
lower, balancing-upper, rowing (fin), blocking, push, shock, step, roll, protective, safety, exciting, throwing. Further, only
those basic power functions of the wrists were updated, which need to be developed in preschoolers for their full psychophysical
development and further successful socialization.
Prospects for the study of power wrist functions in preschoolers are in the development of methods for diagnosing these
functions and the methodological arsenal of their further development and correction.