Розглядаються результати дослідження здатності до професійного самовдосконалення майбутніх вчителів гео-
графії. Текст роботи засвідчує актуальність проблеми професійного самовдосконалення майбутнього вчителя гео-
графії, здатного удосконалювати самого себе, свою професійну майстерність через свідомі зусилля. Професійне ста-
новлення майбутнього вчителя географії відбувається у закладах вищої освіти, коли у нього формується позитивне
ставлення до себе, до дітей, до професії вчителя. Успішність професійного становлення здобувачів освіти залежить
від того, який сенс несе для них професія вчителя, яким розкриваються і реалізуються їх потенційні сили в навчальному
процесі. Якщо майбутні вчителі географії активно і систематично займаються самовдосконаленням, тобто розпіз-
нають себе як суб’єкта майбутньої педагогічної діяльності, це, в свою чергу, сприяє їх зростанню, нагромадженню
педагогічного професіоналізму.
Готовність майбутніх вчителів географії до професійного самовдосконалення є властивістю особистості, яка
пояснює цілеспрямовану теоретичну і практичну діяльність особистості. Такий процес є безперервний. Також, важ-
ливе місце у професійному самовдосконаленні відіграє самоосвіта. Самоосвіта скерована на інтелектуальний розви-
ток особистості і розкриває потенціал здобувача. Це допомагає формуванню якостей, що забезпечують саморозви-
ток особистості та самореалізацію у майбутній професійній діяльності.
Також у роботі проведений аналіз анкетування серед здобувачів вищої освіти на виявлення здатності до професій-
ного самовдосконалення. Визначено, що основна частина здобувачів відчуває потребу у професійному самовдоскона-
ленні, оскільки це унеможливить конкурентоспроможність майбутнього вчителя географії на ринку праці та нейтра-
лізує труднощі в майбутній професійній діяльності.
The results of the study of the ability to professional self-improvement of future teachers of geography are considered. The
text of the work testifies to the urgency of the problem of professional self-improvement of the future geography teacher, able to
improve himself, his professional skills through conscious efforts. The professional development of the future teacher of geography
takes place in higher education institutions, when he develops a positive attitude towards himself, his children, the teaching
profession. The success of the professional development of students depends on the meaning of the teaching profession for them,
which reveals and realizes their potential strengths in the educational process. If future geography teachers are actively and systematically
engaged in self-improvement, that is, they recognize themselves as a subject of future pedagogical activity. This, in
turn, contributes to their growth, the accumulation of pedagogical professionalism. The readiness of future geography teachers for professional self-improvement is a property of the individual, which explains
the purposeful theoretical and practical activities of the individual. This process is continuous. Also, self-education plays
an important role in professional self-improvement. Self-education is aimed at the intellectual development of the individual
and reveals the potential of the applicant. This helps to form qualities that ensure self-development of the individual and self-realization
in future professional activities.
The paper also analyzes the questionnaire among higher education students to identify the ability to professional self-improvement.
It is determined that the majority of applicants feel the need for professional self-improvement, as this will make
it impossible for future geography teachers to compete in the labor market and neutralize difficulties in future professional
activities.