Monitoring of students’ progress in studying foreign languages under distance learning is characterized by some specificity.
To compose tasks for the monitoring, teachers use computer-aided and information technologies, including Internet resources
with the authentic and actual information. It arouses a great students’ interest and motivates them to better learning a foreign
language. Under distance learning, students are free to use all available resources that contributes to development of their
skills of searching information, not just recollecting it, as well as reduces the students’ psychological burden, on one hand.
On the other hand, access to additional sources may be the reason of less substantial attitude to learning. Therefore, the tasks
of monitoring the progress in studying a foreign language under distance learning should be developed for both assessment
of knowledge and for interpretation and use of them, as well as should fuel development of the skills of comprehension
and critical thinking. The article is devoted to analyzing the ways to improve the quality of monitoring of the students’ progress
in studying a foreign language under distance learning. The work gives characteristics of advantages and drawbacks of test
control, requirements to the tests and their structure. While planning control of students’ achievements one should consider
whether it complies with the learning goals. In its turn, clearly set goals simplify the choice of monitoring methods. Along
with testing, that is the most popular form of control of the acquired knowledge of a foreign language under distance learning,
the authors of the research recommend some other methods to check students’ progress. Unfortunately, each of the methods
of monitoring, used under distance learning, has both positive and negative features. In fact, it is reasonable to use an optimal
combination of them. Moreover, it is also important to consider professional focus, educational program, and level of language
competence of the students of higher educational establishments while monitoring their progress in studying a foreign language
under distance learning.
Контроль навчальних досягнень з іноземної мови в умовах дистанційного навчання має свою специфіку. Для
створення контрольних завдань викладачі використовують комп’ютерні та інформаційні технології, які дають
можливість використовувати ресурси Інтернету, що містять автентичну й актуальну інформацію. Це значною
мірою зацікавлює студентів і мотивує їх до вивчення іноземної мови. З одного боку, в процесі виконання контрольних
завдань у дистанційному навчанні студенти мають необмежений доступ до довідкових матеріалів, що сприяє розвитку
здатності використовувати знання, замість того, а не лише пригадувати їх, та зменшує психологічне напруження
в студентів під час виконання контрольних завдань. З іншого боку, доступ до довідкових матеріалів може сприяти
поверховому засвоєнню знань. Тому контрольні завдання з іноземної мови в умовах дистанційного навчання повинні бути
розроблені для оцінки як знань, так і їх інтерпретації та застосування, а також сприяти розвитку навичок розуміння
і навичок критичного мислення. У статті автори досліджують шляхи підвищення якості контролю знань студентів
з іноземної мови за допомогою дистанційних засобів в умовах дистанційного навчання. Охарактеризовано переваги
і недоліки тестового контролю, вимоги до тестів та їхню структуру. Плануючи контроль навчальних досягнень
студентів необхідно зважати на відповідність змісту контролю навчальним цілям. Чітко сформульовані цілі, в свою
чергу, полегшують вибір методів контролю. Поряд з тестування, що в умовах дистанційного навчання найчастіше
використовується для контролю навчальних досягнень з іноземної мови, автори радять використовувати і інші
методи перевірки навчальних досягнень. На жаль, жоден із методів контролю, що застосовується в дистанційному
навчанні, не позбавлений як переваг, так і недоліків. На практиці їх доцільно оптимально поєднувати. А також важливо
враховувати професійну спрямованість, освітні програми і рівень мовної підготовки студентів того чи іншого ЗВО
проводячи контроль навчальних досягнень з іноземної мови в умовах дистанційного навчання.