В статті розглядаються актуальні форми дистанційного навчання, що обумовлено соціальною потребою у світі нових напрямків отримання освіти і яке надає різні можливості всім людям незалежно від соціального положення реалізувати права людини на освіту і отримання інформації. Зі зростанням використання інформаційних технологій і комунікацій, онлайн-навчання і викладання набувають більшого значення, ніж модне слово у науковому світі, в більшості установ багато освітніх модулів давно підтримують онлайн-версію, а з погіршенням епідеміологічної ситуації в Україні, спричиненої поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), було запроваджено дистанційне навчання в закладах вищої освіти, фахової передвищої і професійної освіти. Проте, з погляду життєвого циклу дистанційне навчання у сфері фізичної культури і спорту, як і раніше залишається у своїй початковій фазі.
The article considers modern forms of distance learning, which is due to the social need in the world and which provides various opportunities for all people regardless of social status to exercise human rights to education and information. With the growth of information technology and communication, online learning and teaching are becoming more important than the buzzword in the scientific world, in most institutions many educational modules have long supported the online version, and with the deteriorating epidemiological situation in Ukraine caused by the spread of coronavirus (COVID) -19), distance learning was introduced in institutions of higher education, professional higher and professional education. However, in terms of life cycle, distance learning in the field of physical culture and sports still remains in its initial phase. The perspective opportunities of the distance education development for the specified specialties are singled out, considering the characteristics of the target audience, in particular, the growth of the number of working masters and graduate students who receive additional higher education, future specialists from the metropolitan regions. The necessity of considering the features of the region and the mentality of the population during the transition to the distance education is emphasized.