Сутність підготовки фахівця полягає у формуванні у нього системи знань і умінь, якостей особистості, необхідних для виконання різних функцій професійної діяльності. Професійна підготовка у ВНЗ здійснюється за різноманітними організаційними формами, моделями, системами і програмами, основна мета яких формування позитивної мотивації навчальної діяльності, мотивації пізнання, що є основою професійного саморозвитку майбутнього фахівця.
Процес професійного розвитку та саморозвитку майбутнього викладача професійно-художніх дисциплін відбувається в умовах навчальної діяльності, регламентується системою вимог з боку викладачів, навчальних програм, специфіки предмета професійної діяльності. В нашій статті ми розглянемо даний процес, який потребує підвищення суб‘єктного компоненту особистості майбутнього фахівця у процесі його професійного саморозвитку.
The essence of training a specialist lies in the formation of a system of knowledge and skills, personality traits necessary for the performance of various functions of professional activity. Vocational training in universities is carried out in various organizational forms, models, systems and programs, the main purpose of which is the formation of positive motivation of educational activity, the motivation of cognition, which is the basis of professional self-development of the future specialist.
The process of professional development and self-development of the future teacher of professional and artistic disciplines takes place in the conditions of educational activity, is regulated by the system of requirements on the part of teachers, educational programs, specifics of the subject of professional activity. In our article, we will look at this process, which requires the enhancement of the subjective personality component of the future specialist in the process of his professional self-development.