Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Методика формування готовності майбутніх педагогів до позанавчальної туристичної діяльності

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Сліпчишин, Лідія Василівна
dc.contributor.author Кліщ, Андріан
dc.date.accessioned 2022-05-30T10:28:23Z
dc.date.available 2022-05-30T10:28:23Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Сліпчишин Л. Методика формування готовності майбутніх педагогів до позанавчальної туристичної діяльності / Л. Сліпчишин, А. Кліщ // Нові технології навчання : збірник наукових праць / ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». - Київ, 2021. - Вип. 95. - С. 185-192. - https://doi.org/10.52256/2710-3560.95.2021.21 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37124
dc.description.abstract Розглянуто сутність позанавчальної діяльності як важливого засобу здобування особистісного досвіду в різних видах діяльності. Зазначено, що пошук нових можливостей для розвитку в студентів пізнавальної активності, професійної спрямованості доцільно проводити, використовуючи потенціал виховної роботи в закладі та змістовного дозвілля молоді. Встановлено, що заняття в туристичному гуртку дозволяє отримати унікальний досвід, неординарну інформацію професійного характеру, сприяє саморозвитку студентів. Розглянуто структуру професійної готовності педагогів, яка інтегрує готовності до різних видів педагогічної діяльності, в тому числі й до організації змістовного дозвілля тих, хто навчається. Проаналізовано змістове наповнення особистісного, професійно орієнтовано- го і практичного компонентів готовності педагогів до позанавчальної туристичної діяль- ності. Висвітлено методику формування готовності майбутніх педагогів до туристичної позанавчальної діяльності на прикладі гуртка «Індустріальне краєзнавство», у якому брали участь майбутні вчителі трудового навчання і технологій та педагоги професійного на- вчання. Реалізація методики формування готовності відбувалась поетапно з урахуванням діяльнісного підходу та методичних особливостей кожного етапу. Було виявлено позитив- ний вплив методики на професійну спрямованість студентів. uk
dc.description.abstract The essence of future teachers extracurricular activities is examined, which is considered as an important means of gaining personal experience in various activities. It is noted that the search for new opportunities for conscious development of students’ cognitive activity, professional orientation should be carried out using the potential of educational work in the educational institution and meaningful leisure of young people. Emphasis is placed on the possibilities of tourism to positively influence the professional orientation of young people and their interest in technological education. It is established that tourist club classes in educational institution allow to gain an unique experience, extraordinary information of a professional nature, promote self-development of students. The structure of teachers professional readiness is examined, which is a stable integral characteristic of their personality, as it integrates readiness for different types of pedagogical activities, including the organization of students meaningful leisure. The content of personal, professionally oriented and practical components of teachers’ readiness for an extracurricular tourism activities is analyzed. External and internal factors that affect the organization of tourism in the educational institution, which would also affect the professional orientation of students. The formation method of future teachers readiness for an extracurricular tourist activities is emphasized on the example of the club «Industrial Local History», which was attended by future teachers of the labour training and technology and teachers of the vocational training. The implementation of the methodology of readiness formation took place in stages, taking into account the activity approach and the methodological features of each stage, namely the motivational, informational, organizational and reflective stages. The approbation of the method took place in the conditions of action by an uncontrolled and an unruled factor – coronavirus disease pandemic (COVID-19), which actualized training in the club in a mixed form. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» uk
dc.subject позанавчальна діяльність uk
dc.subject гурток uk
dc.subject технологічна освіта uk
dc.subject індустріальний туризм uk
dc.subject готовність uk
dc.subject майбутній вчитель uk
dc.subject заклад вищої освіти uk
dc.subject leisure time uk
dc.subject extracurricular activities uk
dc.subject club uk
dc.subject technological education uk
dc.subject industrial tourism uk
dc.subject readiness uk
dc.subject future teacher uk
dc.subject institution of higher education uk
dc.title Методика формування готовності майбутніх педагогів до позанавчальної туристичної діяльності uk
dc.title.alternative Formation methods of future teachers readyness for tourist extracurricular activities uk
dc.type Article uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics