Розглянуто сутність позанавчальної діяльності як важливого засобу здобування особистісного досвіду в різних видах діяльності. Зазначено, що пошук нових можливостей для розвитку в студентів пізнавальної активності, професійної спрямованості доцільно проводити, використовуючи потенціал виховної роботи в закладі та змістовного дозвілля молоді. Встановлено, що заняття в туристичному гуртку дозволяє отримати унікальний досвід, неординарну інформацію професійного характеру, сприяє саморозвитку студентів. Розглянуто структуру професійної готовності педагогів, яка інтегрує готовності до різних видів педагогічної діяльності, в тому числі й до організації змістовного дозвілля тих, хто навчається. Проаналізовано змістове наповнення особистісного, професійно орієнтовано- го і практичного компонентів готовності педагогів до позанавчальної туристичної діяль- ності. Висвітлено методику формування готовності майбутніх педагогів до туристичної позанавчальної діяльності на прикладі гуртка «Індустріальне краєзнавство», у якому брали участь майбутні вчителі трудового навчання і технологій та педагоги професійного на- вчання. Реалізація методики формування готовності відбувалась поетапно з урахуванням діяльнісного підходу та методичних особливостей кожного етапу. Було виявлено позитив- ний вплив методики на професійну спрямованість студентів.
The essence of future teachers extracurricular activities is examined, which is considered as an important means of gaining personal experience in various activities. It is noted that the search for new opportunities for conscious development of students’ cognitive activity, professional orientation should be carried out using the potential of educational work in the educational institution and meaningful leisure of young people. Emphasis is placed on the possibilities of tourism to positively influence the professional orientation of young people and their interest in technological education. It is established that tourist club classes in educational institution allow to gain an unique experience, extraordinary information of a professional nature, promote self-development of students.
The structure of teachers professional readiness is examined, which is a stable integral characteristic of their personality, as it integrates readiness for different types of pedagogical activities, including the organization of students meaningful leisure. The content of personal, professionally oriented and practical components of teachers’ readiness for an extracurricular tourism activities is analyzed. External and internal factors that affect the organization of tourism in the educational institution, which would also affect the professional orientation of students. The formation method of future teachers readiness for an extracurricular tourist activities is emphasized on the example of the club «Industrial Local History», which was attended by future teachers of the labour training and technology and teachers of the vocational training. The implementation of the methodology of readiness formation took place in stages, taking into account the activity approach and the methodological features of each stage, namely the motivational, informational, organizational and reflective stages. The approbation of the method took place in the conditions of action by an uncontrolled and an unruled factor – coronavirus disease pandemic (COVID-19), which actualized training in the club in a mixed form.