Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Формування ефективних копінг-стратегій батьків у вихованні підлітків

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Долинська, Любов
dc.contributor.author Чернякова, Ганна
dc.date.accessioned 2022-05-16T13:19:15Z
dc.date.available 2022-05-16T13:19:15Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Долинська, Л. Формування ефективних копінг- стратегій батьків у вихованні підлітків / Л. Долинська, Г. Чернякова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. - Вип. 17 (62). - С. 15-25. – https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2022.17(62).02 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37069
dc.description.abstract У статті розглядаються копінг-стратегії батьків як індивідуальні способи подолання проблемних ситуацій та стресових впливів, пов’язаних із вихованням підлітків. Презентовано аналіз зарубіжних і вітчизняних досліджень щодо проблеми копінг-поведінки особистості, а також проблеми батьківського виховання у підлітковий період. Проаналізовано основні підходи до вивчення проблеми копінгу: его-орієнтований, диспозиційний, динамічний. За результатами теоретичного дослідження презентовано розроблену модель феномену копінгу, яка включає основні категоріальні та типологічні позиції щодо його розуміння: структуру копінг-процесу, чинники та копінг-ресурси, а також основні функції копінг-поведінки. Подано короткий огляд психологічних досліджень, присвячених проблемі підвищення ефективності копінг-стратегій та особливостей їх формування серед різних цільових груп, зокрема педагогів. Висвітлено короткий аналіз результатів емпіричного дослідження індивідуальних способів подолання батьками стресових ситуацій, пов’язаних із вихованням підлітків та їх індивідуально-психологічних властивостей: рефлексивності, емпатійності, рівня саморегуляції, ціннісних орієнтацій та типу батьківського ставлення. Виявлено взаємозв’язки між особливостями батьківських копінг-стратегій та їх індивідуально-психологічними властивостями. Презентовано програму розвитку ефективних копінг-стратегій батьків, яка розроблена відповідно до моделі розвитку ефективних копінг-стратегій батьків у вихованні підлітків та спрямована на гармонізацію когнітивно-рефлексивного, емоційно-ціннісного та поведінково-регулятивного компонентів копінг-поведінки батьків з урахуванням психологічних умов її розвитку. Програма складається з 4 модулів, що вміщують 11 занять. Доцільність програми обґрунтовано та підтверджено результатами формувального експерменту. Констатовано, що підвищення ефективності батьківських копінг-стратегій засобами соціально-психологічного тренінгу є можливим завдяки розвитку навичок рефлексії, емпатії, саморегуляції, роботі з ціннісними орієнтаціями батьків, а також завдяки розширенню репертуару ефективних батьківських копінг-стратегій у вихованні підлітків. uk
dc.description.abstract The article considers parents’ coping strategies as individual ways of overcoming problematic situations and stressful influences related to adolescent upbringing. Foreign and domestic researches on the problem of coping behavior of the individual, as well as the problem of parental upbringing in adolescence have been studied. The main approaches to the study of coping problem have been analyzed: ego-oriented, dispositional, dynamic. According to the results of theoretical research, the developed model of the phenomenon of coping is presented, which includes the main categorical and typological positions on its understanding: the structure of the coping process, factors and coping resources, as well as the main functions of coping behavior. A brief overview of psychological research on the problem of improving the effectiveness of coping strategies and the peculiarities of their formation among various target groups, including teachers is introduced. A brief analysis of the results of an empirical study of individual ways of parents to overcome stressful situations related to the upbringing of adolescents and their individual psychological characteristics (reflexivity, empathy, level of self-regulation, values and type of parental attitude) is presented. The interrelationship between the peculiarities of parental coping strategies and their individual psychological properties are revealed. The development program of effective parent coping strategies is presented. The program consists of 4 modules containing 11 classes. The expediency of the program is substantiated and confirmed by the results of the formative experiment. It was stated that improving the effectiveness of parental coping strategies through socio-psychological training is possible through the development of skills of reflection, empathy, self-regulation, working with parents’ values, as well as expanding the repertoire of effective parenting coping strategies in educating adolescents. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова uk
dc.subject копінг uk
dc.subject когнітивні uk
dc.subject емоційні uk
dc.subject поведінкові копінг-стратегії uk
dc.subject копінг-ресурси uk
dc.subject ефективність копінгу uk
dc.subject виховання uk
dc.subject підлітковий вік uk
dc.subject функції копінгу uk
dc.subject coping uk
dc.subject cognitive uk
dc.subject emotional uk
dc.subject behavioral coping strategies uk
dc.subject coping resources uk
dc.subject coping efficiency uk
dc.subject upbringing uk
dc.subject adolescence uk
dc.subject coping functions uk
dc.title Формування ефективних копінг-стратегій батьків у вихованні підлітків uk
dc.title.alternative Formation of the effective parents’ coping strategies in education of adolescents uk
dc.type Article uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics